Det norske lavprisflyselskab Norwegian har tilsyneladende klaret sig bedst i 2010 i forhold til de nordiske konkurrenter samt de store europæiske mega-carriers. Norwegian har den suverænt største vækst i passagertallet, mens SAS derimod repræsenterer den bløde mellemvare med en meget beskeden vækst.
(OPDATERET)
Noget kunne tyde på, at det fremadstormende norske lavprisflyselskab Norwegiankan sætte europæisk rekord i passagervækst i 2010 blandt de mellemstore selskaber. Det er i hvert fald de foreløbige konklusioner, når man betragter de netop opgjorte passagertal for henholdsvisde nordiske konkurrenter, de store europæiske mega-carriers samt de største lavprisflyselskaber i Europa.
Norwegian havde i 2010 en vækst i passagertallet på 21, 2 procent fra næsten 10,8 millioner passagerer i 2009til lidt mere end 13 millioner i 2010. Også Lufthansa-gruppen har kunnet præsentere en rekordvækst i 2010 fra 76,9 millioner passagerer i 2009til næsten 90,2 millioner sidste år, hvilket svarer til en stigning17,2 procent. I disse tal gemmer der sig dog det faktum, at SWISS og British Midland først kom med i 2009-tallene fra juli måned, mens Austrian Airlines kun er medregnet fra september måned 2009.
Passagerudvikling 2009 – 2010
(udvalgte luftfartsselskaber)
Selskab | 2010 | 2009 | Ændring i pct. |
Lufthansa Group | 90.173 | 76.908 | + 17,2 % |
Ryanair | 72.720 | 65.282 | + 11,4 % |
Air France KLM | 70.636 | 71.462 | – 1,2 % |
EasyJet | 49.719 | 46.077 | + 7,9 % |
British Airways | 30.568 | 32.349 | – 5,5 % |
SAS Group | 25.228 | 24.898 | + 1,3 % |
Norwegian | 13.029 | 10.754 | + 21,2 % |
Finnair | 7.139 | 7.433 | – 4,0 % |
Kilde: Selskabernes hjemmesider.
SAS indgår i den bløde mellemvare af selskaber, der mere eller mindre har haft nulvækst sidste år. SAS Gruppen havde ca. 230.000 flere passagerer i 2010 i forhold til året før, hvilket svarer til en stigning på 1,3 procent.
Flere af de store europæiske selskaber har været ramt af strejker i 2010. Hårdest ramt var British Airways, hvor kabinepersonalet har strejket sammenlangt mere end 15 dage i årets løb. Også Finnar løb ind i en 10-dages kabinestrejke i december måned, mens Lufthansa i februar måned måtte se selskabets piloter nedlægge arbejdet et par dage. Disse hændelser har naturligvis påvirket passagerudviklingen i selskaberne.
Også askeskyen har haft sin indvirkning. Men alle selskaberne kunne registrere tab af passagerer på den konto. På mærkværdigvis vis indregner Ryanair dog i selskabets trafiktal i alt 1,45 millioner passagerer, der var solgt på forhånd, men ikke kunne transporteres p.g.a. askeskyen. En opgørelsesmetode som det irske lavprisflyselskab er alene om at praktisere.
Men når det totale billede skal gøres op, viser det tydeligt, at det er lavprisflyselskaberne der sætter dagsordenen i forholdt til passagervæksten. SAS har klaret sig hæderligt, da konkurrenter som British Airways og Air France KLMhar været udsat for henholdsvis strejker og senere ekstremtvintervejr i december måned.
—
Foto: Norwegian bliver formentlig europæisk topscorer i passagervækst i 2010.