Københavns Lufthavn er afsender af et budskab, hvor Norwegian får lov at agitere for politisk hjælp til at sikre lige konkurrencevilkår i forhold til SAS.
I sidste uge kunne Københavns Lufthavn udsende en pressemeddelelse, der handlede om, at nye flyruter skaber flere turismejobs i Danmark. Et budskab som den danske hovedstadslufthavn flere gange i år har forsøgt sig med.
Forskellen er denne gang, at der var blevet plads til et citat fra Norwegian i CPH´s pressemeddelelse, der i denne sammenhæng tilsyneladende er blevet et politisk talerør for det norske lavprisflyselskab.
“Fra Københavns Lufthavn ser vi interesseret på nye destinationer både mod øst og vest. Men for at vi kan åbne nye ruter østover, må vi have de samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag. Med politisk hjælp til at sikre lige konkurrencevilkår kan vi bidrage til at øge tilgængeligheden og bringe mange flere turister til Danmark,” lød citatet.
I Københavns Lufthavn er SAS i dag den største kunde, mens Norwegian har næstflest passagerer.
Hos SAS har der været rynkede bryn, da man læste pressemeddelelsen fra Københavns Lufthavn, men selskabet har tilsyneladende ikke lyst til at kommentere det ofte betændte forhold, hvor CPH ud fra legitime forretningsmæssige interesser forsøger at skabe muligheder for et konkurrererende flyselskab, der angiveligt bedre kan udnytte de de overflyvningsrettigheder over Rusland, der er forudsætningen for at sikre en rentabel operation på flyruter mellem København og destinationer i Asien.
“Vi har ingen kommentarer,” lyder det fra Lars W. Andersen, der er direktør for Public Affairs og Infrastructure i SAS. SAS-direktøren ønsker øjensynligt ikke at puste til ilden i forhold til den uenighed, der løbende er opstået mellem Københavns Lufthavn og SAS i forhold til, hvordan lufthavnen behandler de to konkurrerende flyselskaber.
CPH: Intet mærkeligt
Heller ikke hos Københavns Lufthavn er man meget for at kommentere på Norwegians adgang til at sende nødsignaler til danske politikere gennem lufthavnens pressemeddelelser.
“Jeg synes ikke, at der er noget mærkeligt i det. Vi går ofte ud med fælles budskaber sammen med andre flyselskaber,” siger Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen til CHECK-IN.dk.
Mere åbenmundet er Norwegian, der kæmper for at få selskabets synspunkter ud til de danske politikere. Vi bad derfor flyselskabet om at konkretisere, hvad mangel på “lige konkurrencevilkår” dækker over.
“Norwegian er optaget at få politisk hjælp til at sikre de samme overflyvningsmuligheder over Rusland, som vores konkurrenter har i dag. Den nuværende forskelsbehandling af flyselskaberne udfordrer desværre den frie konkurrence. Der har været flere forklaringer fra russerne omkring, hvorfor vi ikke får de samme rettigheder. Blandt andet er der et krav om, at personalet om bord skal være af samme nationalitet som flyselskabet. Derfor rammes vores skandinaviske konkurrent (SAS, red.) eksempelvis ikke af russernes krav, da deres flyvninger mellem København og Bangkok udføres af alliancepartneren Thai Airways, som har thailandske besætningsmedlemmer på thailandske vilkår og er baseret i Bangkok,” siger Norwegians danske informationschef Daniel Kirchhoff til CHECK-IN.dk.
Pres på danske ministre
Norwegians koncernchef Bjørn Kjos fremlagde på et møde i København i september måned problematikken for erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) og opfordrede denne til at øge presset på den russiske regering for at åbne op for, at andre skandinaviske flyselskaber får mulighed for at flyve over Sibirien på vej til og fra Asien. En spørgsmål som både erhvervsministeren og transportministeren har fokus på.
Hvis Norwegian får de ønskede tilladelser stiller selskabet i udsigt, at man vil kunne operette ruter fra København til Islamabad og Karachi i Pakistan samt Delhi, Mumbai og Calcutta i Indien. Herudover vil flere destinationer i det vestlige Kina også være aktuelle, hvis Norwegian får de rette betingelser.
“Vi har haft en rigtig god dialog med transportministeren og for nylig også erhvervs- og vækstministeren omkring dette, og vi er meget glade for, at der ses på at finde en løsning på denne problemstilling. Med lige konkurrencevilkår kan vi udvikle rutenettet yderligere i Danmark, hvilket er til glæde for danske rejsende samtidig med, at nye ruter bidrager til vækst- og jobskabelse i landet. Det er længe kendt, at en point-to-point-operation i langt højere grad har fokus på passagerer i begge ender af flyvningerne, og hvert år flyver vi allerede i dag hundredtusinder af turister ind til Danmark,” understreger informationschefen.
Relaterede artikler:
Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger
Ny Ruslands-aftale kan skabe Asien-vækst i CPH
Rusland overvejer overflyvningsforbud som hævn