Som det første europæiske flyselskab vil Norwegian nu ansætte amerikanske piloter på sine USA-baser.
Norwegian har i dag knap 500 amerikanske medarbejdere på langdistancebaserne i Fort Lauderdale og New York. Det er stewarder og stewardesser, som bemander mange af de Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian hver dag sender frem og tilbage over Atlanterhavet mellem Europa og USA.
Allerforrest i flyet sidder dog kun europæere. For da Norwegians langdistanceoperation er baseret på europæiske driftstilladelser, så har selskabet kun ansat europæiske kaptajner og styrmænd til at bemande cockpittene i de nye fly.
Dækker omkostningerne
I løbet af de næste fem år sætter Norwegian imidlertid yderligere 31 787 Dreamliner-fly i international trafik, hvilket indebærer, at der skabes mange nye pilotjobs både i USA og Europa. Derfor har Norwegian igangsat rekrutteringen af amerikanske piloter til sin langdistancebase i Fort Lauderdale i Florida i USA.
”Lige siden vi lancerede vores første transatlantiske ruter for tre år siden, har det været et mål for os at ansætte amerikanske piloter. I løbet af de næste år modtager vi 31 splinternye Dreamlinere, og derfor har vi brug for mange nye piloter til at flyve vores passagerer. I dag har vi flere amerikanske kabineansatte end noget andet ikke-amerikansk flyselskab, og vi ser frem til at blive det første europæiske flyselskab til at ansætte amerikanske piloter,” siger Asgeir Nyseth, operativ direktør i Norweigan.
Amerikanske piloter skal dog have europæiske certifikater for at flyve for Norwegian. Selskabet dækker omkostningerne, der er forbundet med at konvertere de amerikanske piloters certifikater.
Realisere global strategi
I dag har Norwegian langdistancebaser i New York, Fort Lauderdale, London og Bangkok. Med over 400 amerikanske medarbejdere er Norwegian det udenlandske flyselskab i USA med flest amerikanske medarbejdere. Norwegian flyver i alt til hele ni destinationer i USA; New York, Los Angeles, San Francisco, Fort Lauderdale, Las Vegas, Orlando, Boston, Puerto Rico og Skt. Croix. I vintersæsonen flyver Norwegian desuden fra de fransk-caribiske øer Martinique og Guadeloupe til Boston, New York og Baltimore/Washington. Derudover tilbyder selskabet en rute fra Guadeloupe til Fort Lauderdale.
”USA er et satsningsområde for os og et vigtigt led i vores globale strategi. For at fortsætte med at kunne tilbyde lave priser, skabe nye arbejdspladser, sikre de eksisterende og skabe økonomisk vækst i alle lande, vi flyver til, ansætter vi både piloter og kabinepersonale lokalt og tilbyder konkurrencedygtige vilkår. Rekrutteringsprocessen, som vi nu igangsætter, bidrager til at realisere den globale strategi,” siger Asgeir Nyseth.
Vigtigt signal
Norwegian har i mere end to år kæmpet indædt for at sikre sig en såkaldt ”Foreign Air Carrier Permit” fra de amerikanske transportmyndigheder. Det er endnu ikke lykkedes. Men mon ikke rekrutteringen af amerikanske piloter vil være et vigtigt signal.
Norwegian lancerede sin første langdistancerute i 2013 mellem Oslo og New York. I takt med at selskabet har fået leveret flere 787 Dreamliner, er antallet af langdistanceruter øget og den internationale strategi i færd med at blive realiseret. I 2014 åbnede Norwegian ruter mellem London og USA og i august i år åbnede selskabet ruter mellem Paris og USA. Norwegian har nu 42 ruter mellem Skandinavien, London, Paris og USA samt Skandinavien og Bangkok.
Relaterede artikler:
Irsk selskab får USA-tilladelse Norwegian ikke kan få
EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid
Norwegian: Vi vælger ikke baser ud fra lønvilkår
Norwegian vil hyre piloter i Mellemøsten