Monarch har bestilt 30 Boeing 737MAX 8.

Norwegian rygtes i dialog med Monarch

Norwegian skulle være i forhandlinger om at købe britiske Monarch Airlines, skriver nyhedsbureauet Press Association, og der kan være flere synergier i en overtagelse.

Det britiske nyhedsbureau Press Association (PA) har lanceret en opsigtsvækkende historie om, at Norwegian har indledt drøftelser om helt eller delvist at overtage aktiviteterne i Monarch Airlines.

Der er ikke mange detaljer i historien, udover at kilder til nyhedsbureauet fortæller, at Norwegian tilsyneladende er interesseret i at sikre sig et endnu større fodfæste i det britiske marked, hvorfor det norske lavprisflyselskab har rettet henvendelse til Monarch Airlines.

Kapitalfonden Greybull Capital, der ejer Monarch Airlines, skulle angiveligt have hyret KPMG til at undersøge mulighederne for at finde en strategisk partner eller sælge hele eller dele af virksomheden.

Monarch er det femtestørste flyselskab i Storbritannien med 5,5 mio. passagerer i 2016 og hovedkontor i London-Luton Airport samt baser i Gatwick, Manchester, Birmingham og Leeds-Bradford.

Det britiske flyselskab har således en tilstedeværelse i nogle af de lufthavne, som Norwegian fremover ønsker at etablere langdistanceruter fra.

“Dette er spekulationer, som vi ikke ønsker at kommentere på, men det er ingen hemmelighed, at Storbritannien er et vigtigt marked for Norwegian, da vi har ambitiøse vækstplaner ikke mindst på de interkontinentale ruter,” siger Norwegian kommunikationschef Lasse Sandaker Nielsen til det norske medie Dagens Næringsliv.

Flere synergier
Monarch Airlines har haft det svært økonomisk gennem de senere år, og selskabet fik sidste år i oktober en stor kapitalindsprøjtning fra Greybull Capital for at kunne holde sig i luften.

Men selskabet har forskellige aktiver, som faktisk kan være interessante for Norwegian og som vil kunne skabe synergi.

I Gatwick Airport i London er Monach Airlines den femtestørste operatør efter easyJet, British Airways, Norwegian og Thomson Airways, og derfor har selskabet adgang til attraktive slots (start- og landingstilladelser, red.), som vil kunne være værdifulde for Norwegian til den fortsatte vækst fra den britiske storlufthavn.

Herudover ejer Monarch Airlines datterselskabet Monarch Aircraft Engineering Limited, der har en stor vedligeholdelseshangar i Birmingham Airport, der er certificeret til at vedligeholde Boeing 787 Dreamlinere, og den service benytter Norwegian jævnligt til nogle af selskabets nuværende 19 Dreamliner-fly.

Endelig ligger Monarch Airlines inde med en ordre på 30 Boeing 737 MAX 8-fly samt en option på yderligere 15 fly af samme type. Norwegian har i forvejen bestilt 100 MAX 8-fly, så denne ordre vil passe fint ind i det norske lavprisflyselskabs planer om at kunne ekspandere hurtigere, da de første Monarch-fly i ordren allerede leveres i 2018.

 

Relaterede artikler:

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

Monarch: Vi ser på flere destinationer i Skandinavien

Monarch Airlines åbner tre ruter i Skandinavien

Monarch Airlines tilføres 1,4 mia. kroner

Monarch ramt af konkursrygter