Norwegian: Vi flytter os ikke

Udsigten til direkte konkurrence fra SAS på ruten mellem Oslo og Billund får ikke Norwegian til at ryste på hænderne. Det er markedets vurdering, at SAS har valgt sin første udenrigsrute i 14 år til Billund for at lukke af overfor et eventuelt angreb fra Flybe.

Udsigten til at Flybe ville gå ind på ruten mellem Billund og Oslo harangiveligt tvunget SAS til at vende tilbage til Billund Lufthavn.

Mandag den 3. september etablerer SAS såledesseks ugentlige afgange fra Oslo til Billund opereret med Boeing 737-600 fly med plads til 120 passagerer.

Dermed bliver der i alt tre operatører, der skal deles om trafikkenpå ruten.I forvejen flyver både Norwegian ogSun-Air of Scandinavia mellem Billund og Oslo.

Hos Norwegian er man overraskede overdet nye træk fra SAS, men det får ikke det norske lavprisflyselskab til at rystepå hænderne.

“Vi kan konstatere, at SAS vil starte på ruten. Umiddelbart har vi ingen intentioner om at flytte os,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

Heller ikke hos Sun-Air, der flyver som franchise-partner for British Airways, frygter man udviklingen,når SASkommer tilbage tilBillund med Oslo-ruten.

“Den valgte fartplan supplerer fint vores eksisterende fartplan på ruten, og med flere frekvenser er der samtidig håb om øget trafik,“ siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air of Scandinavia.

Erstatter mistet kapacitet
SAS forventes at flyve seks gange ugentligt med en middagsrotation, der udgår fra basen iOslo. Der er afgang fra Billund på mandage til torsdage kl. 13.30, mens fredags-afgangen er kl. 11.10 og på søndage kl. 22.50.

Sun-Air flyver kl. 07.40 og 16.30 fra Billund til Oslo, mens Norwegian hidtil har lukket og slukket med seneste afgang kl. 21.30 om aftenen.

Da Cimber Sterling gik konkurs, udbød selskabet 23 ugentligerotationer på ruten, hvilket gav et samlet udbud på 2.300 sæder. Norwegianhar indtil videre haftseks ugentlige returflyvninger med samlet 2.232 udbudte sæder.

Sun-Air har overtaget omkring 35 procent af kapaciteten efter Cimber Sterling og udbyder 704 sæder om ugen fordelt på 11 rotationer, hvorfor SAS kapacitetsmæssigt lukker hullet effektivt, idet selskabet vil sætte 1.440 sæder til salg om ugen mellem Billund og Oslo.

Tilbage efter 14 år
SAS har mange gange tidligere afvist at vende tilbage med jyske udenrigsruter. SAS fløj i 1997-98 mellem Billund og henholdsvis Frankfurt og Oslo. Ruter som SAS sidenhen lukkede og efterfølgende blev overtaget af Maersk Air og således var forløberen for den såkaldte kartelsag, hvor daværendeMaersk Air-bestyrelsesformand Bjarne Hansen og vicekoncernchef i SAS, Vagn Sørensen, måtte forlade de respektive selskaber.

“Vi er glade for, at SAS er tilbage i lufthavnen, da Oslo-ruten mangler kapacitet efter Cimber Sterlings exit. Vi ser frem til et fornyet samarbejde med SAS,“ sigermarketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.

Kilder i markedet er dog overbevist om, at SAS udelukkende har valgt at gå ind på Oslo-Billund ruten for at holde Flybe væk. En teori der fint kan understøttes af den fartplan, som SAS har valgt på ruten.