Airbus A380 fra HiFly. (Foto: Ibex73 | CC 4.0)

“Operation Matterhorn” er slut

De sidste 392 britiske Thomas Cook-gæster landede mandag morgen i Manchester efter en flyvning fra Orlando, og samlet har evakueringen kostet omkring 850 millioner kroner.

Mandag morgen kl. 08.32 satte en Airbus A380 fra portugisiske Hi Fly hjulene på landingsbanen i Manchester International Airport med 392 passagerer ombord efter en syv og en halv time lang flyvning fra Orlando.

Denne flyvning med rutenummer 5M2643 var den sidste af omkring 700 flyvninger, som den britiske regering havde arrangeret under “Operation Matterhorn”, der var en plan for evakuering af op imod 150.000 britiske rejsende, der var strandet i udlandet som følge af konkursen i Thomas Cook Group den 23. september.

Samlet blev 145.518 passagerer fordelt på 703 flyvninger i løbet af en 14-dages periode fløjet tilbage til Storbritannien på statens regning i den største civile evakuering i fredstid.

Et utal af flyselskaber har deltaget i aktionen, heriblandt danske DAT og Great Dane Airlines, der var hyret ind af det britiske Titan Airways, der havde kontrakt på et stort antal flyvninger. Samlet har der været benyttet op imod 150 forskellige fly i operationen.

De britiske luftfartsmyndigheder, CAA, oplyser endvidere, at 94 procent af samtlige strandede Thomas Cook-gæster er kommet hjem på den dato, hvor de oprindeligt skulle have fløjet med Thomas Cooks eget flyselskab.

Team på 500 personer
Den foreløbige afslutning på “Operation Matterhorn” kommer oven på en periode, hvor de ansatte i den særlige task force hos de britiske luftfartsmyndigheder har haft rygende travlt.

“Vi har kørt med 12-timers skiftevagter og ingen weekendfri i forhold til at udføre en opgave i et omfang, som ikke er prøvet før,” siger Dame Deidre Hutton, der er øveste chef for CAA, til det britiske medie The Independent.

Et team på 500 personer har arbejdet med flyplanlægningen fra et operationskontor i Stansted Airport og i andre britiske lufthavne. Planlægningen havde været længe undervejs, da de britiske myndigheder havde en klar fornemmelse af, hvor det bar hen.

Få fly til rådighed
Opgaven har ikke været let, da der ikke har været mange fly til rådighed i markedet, og samtidig skulle planlægningen af operationen gennemføres i al hemmelighed, så offentligheden ikke blev bekendt med det, hvilket kunne have medvirket til at sende Thomas Cook i graven, før selskabet selv måtte kaste håndklædet i ringen.

“Problemerne med 737 MAX betød, at mange af de fly, som vi ønskede at fat på, ikke var ledige. Så vi måtte i stedet benytte fly fra mindre flyselskaber,” forklarer Andy Cohen, der til daglig er chef for ATOL – der er en pendant til den danske rejsegarantifond – og som var ansvarlig for at koordinere de mange flyvninger.

Den samlede regning for “Operation Matterhorn” ventes at blive på 100 millioner britiske pund, hvilket svarer til omkring 850 millioner danske kroner. Den britiske rejsegarantifond, ATOL, dækker omkring 60 procent af dette beløb, mens skatteyderne ventes at komme til at betale de resterende 40 procent.

 

Relaterede artikler:

Thomas Cook-selskab flyver videre på statslån

Flyselskaber fra hele verden deltager i “Operation Matterhorn”

Thomas Cook er kollapset