Passagervækst i november for SAS og Cimber Sterling

Både SAS og Cimber Sterling kom ud af november med en pæn vækst i antal fløjne passagerer. Bedst klarede Cimber Sterling sig med en stigning på 24 procent sammenlignet med SAS’ stigning på lidt over 11 procent.

I sidste uge var SAS og Cimber Sterling i vælten, da henholdsvis en række SAS-afgange blev ramt af aflysninger, og Cimber Sterling måtte sælge tre fly fra flåden for at forstærke likviditeten med ca.65 mio. kr. I denne uge oplever selskaberne mere medvind, da de to aktører i går offentliggjordetrafiktallene for november.

Her klarede Cimber Sterling sig bedst med en passagerfremgang på 24 procent i forhold til november 2009. Passagerdelen på indenrigsruterne, der er Cimber Sterlings kerneområde, steg med 44 procent, og selskabets yield, der er indtjeningen pr. passagerer i forhold til den fløjne strækning, steg i oktober med 26 procent. Dog faldt kapaciteten med 15 procent sammenlignet med samme periode 2009. Kapaciteten er primært skåret ned på leisure-trafikken.Kabinefaktoren steg med syv procentpoint.

”Væksten i antallet af passagerer hos Cimber Sterling er stabilt og vedholdende – vi har absolut ingen grund til at tro, at udviklingen pludselig skulle stoppe her. Finanskrisen har været på sit højeste i netop denne periode, hvor vi har set støt stigende vækstkurver. Det er klart, at det afspejles i tallene, når man kigger to år tilbage, at vi ikke var i gang med vores europæiske produktion, men det ændrer ikke ved, at der er en reel og meget flot stigning i vores passagervækst – det kan man isoleret set se på indenrigs, som altid har været vores kerneområde, og som har haft en vækst på 70 % de sidste to år”, siger administrerende direktør i Cimber Sterling, Jacob Krogsgaard.

SAS oplevede ligeledes fremgang for november, hvor det skandinaviske selskab havde en vækst i antal passagerer på 11,3 procent, mens kapaciteten steg med 6,9 procent i forhold til samme periode 2009. I alt fløj SAS Gruppen med 2.227.000 passagerer i november. Selskabets yield faldt med 4,3 procent i oktober, og SAS forventer, at denne udvikling vil fortsætte med en relativt flad kurve. SAS Gruppens kabinefaktor var samlet set i november på 70 procent, hvilket er en stigning på 2,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Ioktober måned satte SAS i øvrigtrekord iindcheckning via Internet, SMS eller mobiltelefon. I alt 41,3 procent af samtlige passagerer valgte at at checke ind elektronisk.