Prisen for Air Greenland er fastsat

Grønlands selvstyre skal betale 461 millioner kroner for at få fuldt ejerskab af Air Greenland, som i alt værdisættes til over 737 millioner kroner.

SAS har i næsten 12 år haft et ønske om at sælge sin ejerandel på 37,5 procent i flyselskabet Air Greenland, hvor Grønlands Selvstyre ligeledes ejer 37,5 procent, mens den danske stat ejer de resterende 25 procent af aktierne.

Som et led i finansieringsaftalen mellem Grønland og Danmark om etableringen af nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Grønland blev det aftalt, at selvstyret skal købe statens aktier i Air Greenland, og kort efter meddelte SAS, at selvstyret også overvejer at købe SAS’ aktiepost på 37,5 procent.

To arbejdsgrupper har siden efteråret 2018 arbejdet på at fastlægge værdien af Air Greenland, så det bliver muligt for det grønlandske selvstyre at købe SAS og staten ud. Kammeradvokaten har vurderet selskabets værdi for SAS og staten, mens advokatselskabet Bech-Bruun har repræsenteret selvstyret.

Air Greenland over 737 millioner kroner værd
Nu erfarer det grønlandske medie Sermitsiaq.AG, at advokaterne er blevet færdige med at værdisætte flyselskabet, og ifølge Sermitsiaq.AG skal der betales i alt 461 millioner kroner i udbytte til den danske stat og SAS for at få det fulde ejerskab af Air Greenland.

Det svarer til, at Air Greenland samlet set er prissat til 737,6 millioner kroner, hvilket er lidt mere end de 700 millioner kroner, som egenkapitalen blev opgjort til i 2017-regnskabet.

Air Greenland har langt fra 461 millioner kroner i sin pengekasse og selskabet skal derfor ifølge Sermitsiaq.AG ud at låne det store beløb.

Staten skyder 700 millioner i lufthavnsprojekt
Aftalen om selvstyrets overtagelse af Air Greenland er en del af den samlede aftalen om, at staten medfinansierer de nye grønlandske lufthavne. Denne aftale blev i marts godkendt at Folketingets finansudvalg.

Ifølge aftalen køber den danske stat aktier for i alt 700 millioner kroner i Kalaallit Airports International, hvilket svarer til en ejerandel på 33,3 procent. Selskabet skal stå bag to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat.

Herudover vil den danske stat yde et lån på 450 millioner kroner og et statsgaranteret lån på yderligere 450 millioner kroner igennem Den Nordiske Investeringsbank. Den danske medfinansiering af de nye lufthavne er således på samlet 1,6 milliarder kroner.

Mens den danske stat får en ejerandel på 33,3 procent i Kalaallit Airports International, vil de resterende 66,6 procent af aktierne være ejet af Kalaallit Airports Holding, der bidrager med et egenkapitalindskud på 1,4 milliarder kroner i lufthavnsprojekterne. Kalaallit Airports Holding er 100 procent ejet af det grønlandske selvstyre.

 

Relaterede artikler:

SAS på vej ud af Air Greenland

Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner

Grønlandsk lufthavnsaftale godkendt i Folketinget