Selskabet kalder regnskabsperioden for de mest udfordrende og ekstraordinære 12 måneder i selskabets historie. Men der er fremgang at spore på selve driften.
Qatar Airways Group har netop offentliggjort regnskabet for 2020/21, som viser et underskud på 26 milliarder kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til regnskabet for 2019/20, hvor underskuddet landede på lidt over 12 milliarder kroner.
Over halvdelen af årets underskud, knap 15 milliarder kroner, kan tilskrives en nedskrivning af værdien på selskabets flåde af Airbus A380 og Airbus A330.
Fremgang på driften
Trods coronapandemien er der fremgang at spore i regnskabet, når det gælder selve driften. Her lander året med et tab på 1,8 milliarder kroner, hvilket er syv procent lavere end i 2019/20-regnskabet. Omsætningen er faldet fra 89 milliarder kroner til 51 milliarder kroner.
I årsregnskabet understreger Qatar Airways, at det var et af få globale flyselskaber, der under pandemien fortsatte med at betjene vigtige byer som Amsterdam, Dallas-Fort Worth, London, Montréal, São Paulo, Singapore, Johannesburg, Sydney og Tokyo. Det ser selskabet som en investering i fremtiden, der vil sikre, at det står stærkt, når der igen kommer gang i de internationale flyvninger.
Fra 33 til 140 destinationer
Da pandemien ramte hårdest, var Qatar Airways nede på at betjene 33 destinationer. I dag er selskabet oppe på 140 destinationer.
”Der er tre ord, som bedst beskriver Qatar Airways Groups reaktion på årets udfordringer. Det er styrke, modstandsdygtighed og engagement,” siger Qatar Airways Groups koncernchef, Akbar Al Baker, i en kommentar til regnskabet.
”Styrke til ikke at vige fra at tage en risiko eller undgå svære beslutninger, modstandsdygtighed ved at forblive fokuseret og ikke lade begivenhederne overvinde os, og engagement ved aldrig at svigte vores løfter til kunder, partnere og medarbejdere,” forklarer han.
“Mens vores konkurrenter satte fly på jorden og lukkede deres ruter, tilpassede vi vores drift og stoppede aldrig med at flyve. Vi drev et netværk, vores passagerer og kunder kunne stole på,” siger han.
Relaterede artikler:
Qatar Airways tvinges til at sætte A350-fly på jorden
Qatar Airways overvejer at droppe A380
Gigantunderskud hos Qatar Airways