Ros til politikerne fra CPH

Den succesfulde lavprisvækst i Københavns Lufthavn er blandt andet sket på baggrund af en politisk forståelse for at sikre lufthavnen de rigtige rammebetingelser.

Mere en hver fjerde flypassager i Københavns Lufthavn rejser i dag med lavprisfly. Væksten i lavprissegmentet i den danske hovedstadslufthavn var i årets første seks måneder på 28 procent mod blot 0,8 procent for hele Europa samlet.

En del af succesen skyldes naturligvis en kompetent ruteudviklingsindsats. Men denne indsats kan ikke stå alene, idet markedsbetingelserne til en vis grad er styret af den politiske vilje til at sikre et konkurrencedygtigt miljø for lufthavnen.

Ruteudviklingsdirektør Ole Wieth Christensen fra Københavns Lufthavn fortæller, at lufthavnen bruger en del krudt på at fokusere på at udvide samarbejdet med de flyselskaber, der i fremtiden får tilført ny flykapacitet. Det er netop disse selskaber, der har brug for at skabe vækst, og ruteudviklerne skal sikre, at CPH får sin del af væksten.

“Lavprisflyselskaberne har den højeste prisfølsomhed. For år tilbage havde vi en passagerafgift på 75 kroner, der var ret skadelig for dette segment. Vi har i dag nogle politikere, der forstår at Københavns Lufthavn ligger i et udkantsområde i Europa, hvor vi skal have de nødvendige rammebetingelser for at skabe vækst,“ siger Ole Wieth Christensen.

Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti havde ellers en passagerafgift på 75 kroner med i Fair Løsning 2020-planen, som man gik til valg på i 2011. Men Folketingets sammensætning efter det seneste valg forhindrede, at dette blev en realitet.

I stedet var Københavns Lufthavn den eneste virksomhed, der blev nævnt i regeringsgrundlaget “Et Danmark, der står sammen“ fra november 2011. Her hed det nemlig, at “regeringen ønsker at bevare Kastrup Lufthavn som et centralt knudepunkt for lufttrafikken og vil analysere muligheden for at tage initiativer, der fremmer dette mål mest muligt.“

Stabil samfundsøkonomi

De overordnede linjer i samfundsøkonomien er også væsentlige for at sikre en god og sund udvikling af Københavns Lufthavn. I Sydeuropa kæmper lufthavne i Madrid, Athen og Rom med en passagertilbagegang i lavprissegmentet på op til 27 procent.

En tilbagegang der er forårsaget af den økonomiske krise i lande som Spanien, Italien og Grækenland.

“Sydeuropa bløder, mens der trods alt er en eller anden form for stabilitet i vores økonomi i en ellers turbulent verden. Her må man også tilskrive politikerne en del af æren for dette,“ siger ruteudviklingsdirektøren.

Københavns Lufthavn har især kunnet mærke lavprisvæksten fra selskaber som Norwegian samt britiske easyJet, og i dag er 28 procent af lufthavnens op imod 24 mio. årlige passagerer rejsende med et lavprisflyselskab.

Foto: København Lufthavns ruteudviklingsdirektør Ole Wieth Christensen (t.h.) mener, at det politiske miljø har gavnet lavprisudviklingen i CPH.