Airbus A319-100 fra det rumænske flyselskab Carpatair. (Foto: MarcelX42, CC 4.0)

Rumænsk flyselskab igen på vingerne for Air Baltic

Det rumænske flyselskab Carpatair skal atter i luften for Air Baltic, der har brug for ekstern kapacitet i det kommende sommertrafikprogram. Carpatair skal flyve på 23 ruter med to flytyper.

Air Baltic har i de seneste somre haft behov for at indleje ekstern flykapacitet for at kunne opfylde trafikprogrammet, og det bliver igen tilfældet i den kommende sommer.

Således oplyser AeroRoutes, at det rumænske flyselskab Carpatair i det forestående sommertrafikprogram skal operere for Air Baltic med både Airbus A319 og Airbus A320. Carpatair har flere gange tidligere fløjet for Air Baltic og kender dermed til driften hos det lettiske flyselskab.

I perioden fra 30. marts til 25. oktober 2025 skal Carpatair operere med Airbus A319 på ruter fra den lettiske hovedstad, Riga, til Athen, Barcelona, Berlin, Bruxelles, Budapest, København, Frankfurt, Helsinki, Larnaca, Madrid, Málaga, München, Oslo, Rom-Fiumicino, Sofia, Tallinn og Vilnius.

I samme periode vil Carpatair, der blot råder over tre fly, også benytte en Airbus A320 på ruter fra Riga til Alicante, Düsseldorf, Frankfurt, Helsinki, Lissabon, Ljubljana, Madrid, München, Porto, Tallinn og Wien.

Dermed vil visse ruter fra Riga blive betjent med både A319 og A320 fra Carpatair. Passagererne på ruten til Københavns Lufthavn vil altså kun blive fløjet i en A319, med mindre man rammer en afgang med Air Baltics egen flytype, Airbus A220-300.

Motorproblemer har nødvendiggjort ekstern kapacitet
Air Baltic har som nævnt wetleaset kapacitet fra andre flyselskaber hen over sommeren i de seneste år. I 2024 forklarede selskabet, at ACMI-flyvningerne var en kortsigtet løsning for at imødekomme øget efterspørgsel og for at løse problemer i forsyningskæden i forbindelse med vedligeholdelse af motorerne på A220-flyene.

Der har været forlængede servicetider ved den planlagte vedligeholdelse af Pratt & Whitneys PW1521G-motorer, hvilket har betydet, at en række fly har været ude af drift i længere tid end planlagt.

Air Baltic har i de seneste sommertrafikprogrammer wetleaset fly fra blandt andet Avion Express, estiske Xfly og DAT. Dette har altså været nødvendigt, selv om Air Baltics egen flåde består af i alt 50 Airbus A220-300.

I øjeblikket er det dog ikke alle fly, der flyver på Air Baltics egne ruter. I september 2024 indgik flyselskabet en treårig aftale med Lufthansa omkring 21 A220-fly, der skal flyve fra Lufthansa-datterselskabers baser i München, Wien og Bruxelles.

Herudover skal i første omgang fem A220-fly på wetlease-opgave hos det nye uruguayanske flyselskab Uruguayan Aviation Society (SUA) i løbet af vintertrafikprogrammet 2025/26.

 

Relaterede artikler:

Slut med wetlease hos Air Baltic – for denne gang

Vil wetlease op til 21 fly til Lufthansa-koncernen

Medie: Air Baltic-fly til latinamerikansk selskab