Airbus A220-300 fra Air Baltic i Riga International Airport. (Foto: Air Baltic | PR)

Vil wetlease op til 21 fly til Lufthansa-koncernen

Air Baltic har indgået en treårig aftale om at wetlease op til 44 procent af selskabets fly til Lufthansa-koncernen. Flyene forventes primært at blive benyttet i München, Wien og Bruxelles.

Som Check-in.dk kunne berette for nogle uger siden, er Air Baltic i gang med at rekruttere personale til sæsonbaser i lufthavnene i München, Wien og Bruxelles.

Netop de tre lufthavne udgør baser for nogle af Lufthansa-koncernens flyselskaber, henholdsvis Lufthansa, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Nu kan Air Baltic officielt bekræfte, at selskabet har indgået en treårig aftale om wetlease af op til 21 Airbus A220-300, der skal operere fra disse baser. Det svarer til næsten 44 procent af den nuværende flåde, der i dag består af 48 fly.

Koncernchef Martin Gauss forklarer i en pressemeddelelse, at wetlease fremover får betydning for selskabets vækst.

“Gennem de seneste år har  Air Baltic oparbejdet et ry som en af ​​de førende premium wet lease-udbydere i Europa. Wet lease-forretningen er blevet et afgørende element i Air Baltics vækststrategi, der supplerer vores planlagte drift fra vores eksisterende baser. Den effektive enkelttype flåde af moderne Airbus A220-300 og vores højkvalitets service ombord har været nøglen til denne succes.”

Offentliggørelsen af aftalen med Lufthansa-koncernen kommer et par dage efter, at Bloomberg og andre nyhedsmedier har rapporteret, at Lufthansa angiveligt skulle være interesseret i at købe en aktiepost i selskabet forud for den forventede børsnotering i slutningen af 2024 eller begyndelsen af 2025.

Kapacitetsvækst til Norden i 2025
Indgåelsen af aftalen med Lufthansa-koncernen betyder ikke, at Air Baltic kommer til at reducere aktiviteterne på det nordiske marked. 

For nylig annoncerede det lettiske flyselskab 16 nye ruter i det kommende sommertrafikprogram, og deriblandt var en ny rute fra Riga til Stavanger samt en rute fra Tallinn til Reykjavik-Keflavik.

Derudover øges der fra næste sommer mellem København og Riga fra 14 til 16 ugentlige frekvenser, hvilket også er tilfældet på ruten mellem Stockholm og Riga. Oslo får tilføjet en ekstra ugentlig frekvens til Riga, så man kommer op på 15 ugentlige afgange, mens der øges fra syv til 10 ugentlige flyvninger mellem Tampere og Riga.

Fra basen i Tallinn vil Air Baltic næste sommer flyve seks gange om ugen til København, mens der kun har været fire ugentlige afgange i det igangværende sommertrafikprogram. Til gengæld kommer ruten mellem København og Tampere ikke tilbage.

 

Relaterede artikler:

Medie: Lufthansa overvejer investering i Air Baltic

Air Baltic med midlertidige Lufthansa–baser

Lufthansa og airBaltic i codeshare-samarbejde