Fly fra Virgin Australia parkeret i Brisbane Airport. (Foto: Brisbane Airport Corporation)

Sådan kan luftfarten hjælpes under COVID-19

Luftfarten har fortsat behov for støtte, siger IATA. Organisationen peger på fem konkrete metoder, som regeringer kan bruge til at stimulere markedet for flyrejser.

Luftfartsbranchen har brug for mere hjælp til at klare sig igennem coronakrisen, og det kan ske ved at give markedet for flyrejser økonomisk stimulans. Det siger flyselskabernes internationale sammenslutning IATA.

Regeringen verden over har siden begyndelsen af ​​COVID-19-pandemien hjulpet flyselskaber med at overleve krisen via forskellige former for økonomisk støtte, som i alt beløber sig til cirka 173 milliarder dollar – svarende til over 1.000 milliarder kroner.

Tab på 725 milliarder kroner i år
Ifølge IATA er der imidlertid behov for mere støtte i form af økonomisk stimulans af markedet. Det skyldes, at mange af hjælpepakkerne er ved at udløbe, mens tabene i branchen fortsætter med at stige.

Flyselskabernes samlede tab forventes nu at blive på 118 milliarder dollar (725 milliarder kroner) i år og 39 milliarder dollar (240 milliarder kroner) i 2021. Samtidig er flyselskabernes samlede gæld steget med over 51 procent under krisen.

Brug for at stimulere efterspørgslen
”Mens tests potentielt kan føre til, at grænser genåbner og rejser genoptages, er regeringer nødt til at tilføje foranstaltninger, der stimulerer efterspørgslen. Sådanne målrettede initiativer vil hjælpe flyselskaberne til at generere indtægter, undgå at øge gælden og straks skabe økonomisk aktivitet på tværs af værdikæden,” siger Alexandre de Juniac, IATA’s generaldirektør.

IATA peget på fem konkrete og dokumenterede måder, som regeringer kan hjælpe med at stimulere markedet for flyrejser, mens man samtidig undgår, at flyselskaberne yderligere gældsætter sig:

  • Midlertidige dispensationer eller suspension af offentlige afgifter, skatter og afgifter for flyselskaber og passagerer
  • Økonomiske tilskud til ruter til lokale og regionale destinationer
  • Økonomisk støtte til ruter med lav belægning
  • Forhåndskøb af flybilletter, som staten kan bruge til fremtidige rejser eller distribuere til rejsende
  • Subsidier i form af vouchers til passagerer eller som en procentvis tilbagebetaling af de samlede rejseomkostninger

”Et robust økonomisk opsving har brug for, at folk begynder at rejse igen. Hvert job inden for luftfart understøtter yderligere 29 job, hvilket viser den brede effekt, som en genoptagelse af forbindelserne i verden vil have, ”siger Alexandre de Juniac.

 

Relaterede artikler:

IATA: Reel risiko for katastrofale jobtab

“Nye hjælpepakker kan ikke fremtidssikre branchen”

IATA: Grænserne bør genåbnes