IATA frygter millionvis af tabte job inden for luftfartsbranchen, hvis ikke landene – særligt i Europa – står sammen og får erstattet karantæneregler med COVID-19-testning før flyafgang.
De europæiske lande oplever i øjeblikket en opblussen i antallet af COVID-19-smittede, og luftfarten opererer således stadig under yderst vanskelige vilkår.
En lang række rejserestriktioner i de forskellige lande – især karantæneregler – underminerer den europæiske økonomi og borgernes muligheder for at rejse mellem landene. Sådan lyder det fra flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA.
Som en konsekvens af de strenge rejserestriktioner er der meget lav efterspørgsel på flyrejser. Passagertallet for rejser til, fra og inden for Europa forventes at falde med mindst 70 procent i 2020 sammenlignet med 2019. Passagertallet ventes at blive 340 millioner i år sammenlignet med tæt på 1,2 milliarder rejsende sidste år.
”Flyselskaber brænder kontanter af med en hastighed på 300.000 dollar (1,9 millioner kroner, red.) i minuttet i andet halvår af 2020. Og meget af den statsstøtte, der har gjort det muligt for dem at overleve, løber snart ud. Udsigten til katastrofale jobtab er meget reel. Der er desperat behov for fortsat økonomisk støtte, indtil industrien kan komme på benene igen,” siger Rafael Schvartzman, IATAs regionale vicepræsident for Europa.
Testning skal erstatte karantæner
Air Transport Action Group anslår, at cirka 4,8 millioner job, der er direkte forbundet med lufttransport, er i fare for at blive nedlagt globalt set. Herudover vil flere millioner mennesker i rejse- og turistbranchen også være i fare for at miste jobbet.
IATA opfordrer derfor til, at regeringerne fortsætter med at yde økonomisk støtte til luftfartsbranchens aktører vinteren gennem. Ligeså vigtigt er det, at regeringerne samarbejder om at få erstattet de ødelæggende karantæneregler med COVID-19-testning i lufthavnene før afgang. Og på den måde få genåbnet grænserne, lyder det.
Luftfartsbranchen har et samlet, klart ønske om systematisk testning før afgang, men EU fejler ved ikke at opstille klare retningslinjer for testning til erstatning for karantæneregler.
”Karantæne af enhver længde vil fortsætte den økonomiske nedsmeltning. Testning skal erstatte – ikke forkorte – karantæne. Og testomkostninger bør betales af regeringer i overensstemmelse med WHOs internationale sundhedsforskrifter. Hurtig og konsekvent handling fra de europæiske regeringer er vigtig, hvis årets sidste rejsesæson skal reddes i nogen form,” siger Rafael Schvartzman.
88 procent vil testes før afgang
Den europæiske luftfart er særligt hårdt ramt i modsætning til eksempelvis Nordamerika, hvor der er mulighed for masser af indenrigsflyvning over store afstande. De europæiske flyselskaber er i høj grad afhængig af internationale flyvninger som følge af de mange lande, men flyvningerne besværliggøres altså af de mange rejserestriktioner.
Luftfarten i Europa vil således kunne få et gevaldigt løft, hvis testning erstatter karantæneregler. Og de rejsende er meget villige til at lade sig teste, viser IATA-undersøgelse.
88 procent af de adspurgte siger, at de gerne vil testes før afgang for at gøre rejser nemmere. 83 procent siger, at de ikke vil rejse, hvis de skal i karantæne ved ankomsten. 65 procent er enige i, at karantæne er unødvendigt, hvis man testes negativ for COVID-19. 39 procent mener, at regeringerne skal betale for testene, mens 25 procent mener, at de rejsende selv skal betale.
Relaterede artikler: