SAS havde en uheldig pinse på langdistanceruterne. Et A330-fly strandede i New York, mens et A340-fly ikke kunne flyve hjem fra Beijing.
To langdistancefly fra SAS har fået et ufrivilligt ophold på udestationerne i forbindelse med pinsen. Siden den 15. maj har A330-300 flyet med registreringen LN-RKM stået i New Yorks Newark Liberty International Aiport med en defekt brændstofpumpe.
SAS oplyser, at det har været nødvendigt at vente på reservedele, og at der udestår en motortest, før flyet kan sætte kursen mod Skandinavien, hvor det efter planen kan sættes i trafik i løbet af onsdagen. Efter planen skulle A330-flyet forlade Newark kl. 12.00 lokal tid tirsdag middag og således ankomme i Oslo natten mellem tirsdag og onsdag.
Fejl på pneumatisk system
Det var ikke alene i Newark, at SAS havde tekniske problemer. Siden mandag middag har et Airbus A340-300 fly med registreringen OY-KBA været på jorden i Beijing Capital International Airport. Flyet har problemer med det pneumatiske system, der blandt andet er vigtigt for at kunne starte motorer samt aircondition. SAS forventede også, at OY-KBA i løbet af tirsdagen kan flyves retur til København, hvor flyet skal i drift igen.
Men det er ikke sket. A340-flyet står stadig i Kinas hovedstadslufthavn, hvilket også var årsagen til, at Tokyo-flyet med rutenummer SK983/984 blev aflyst tirsdag fra København og onsdag retur fra Tokyo.
“Vi beklager over for de kunder, som er blevet berørt, og vi har gjort alt, hvad vi kunne for at ombooke og finde andre løsninger både til egne og samarbejdspartneres først mulige afgange,” siger konstitueret pressechef Anna Vibeke Nielsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.
Relaterede artikler:
Katastrofal SAS-påske på langruterne
SAS-aflysninger rammer 2.000 passagerer