SAS og det norske forsvar indgår ny aftale om Medevac-fly. (Foto: SAS)

SAS indretter Airbus A320neo som flyvende hospital

Fra foråret 2025 vil SAS benytte en Airbus A320neo til ambulanceflyvninger for det norske forsvar, der i sidste uge fløj norske kong Harald hjem fra Malaysia med det nuværende Medevac-fly.

SAS har i en årrække haft en kontrakt med det norske forsvar om at stille en Boeing 737-700 til rådighed for særlige evakuerings- og ambulanceflyvninger.

Seneste har det 24 år gamle Boeing 737-fly med registreringen LN-RPJ siden juni 2022 fløjet omkring 2.200 ukrainske soldater og pårørende til hospitaler i Norge og andre nordeuropæiske lande. Flyvningerne er foregået fra Rzeszów-Jasionka Airport i det sydøstlige Polen.

For nylig var flyet også i fokus, da det transporterede den sygdomsramte norske kong Harald hjem fra Langkawi i Malaysia på en flyvning via Sharjah i De Forende Arabiske Emirater. En flyvning, der 3. marts i år var den mest fulgte på Flightradar24, idet op imod 100.000 fulgte med på et tidspunkt under den 87-årige konges hjemrejse med det særlige SAS-fly.

Flyet er det eneste tilbageværende Boeing-fly i SAS-flåden, og for nylig blev kontrakten forlænget til efteråret 2024. Men nu er der en langsigtet løsning på vej, idet SAS fredag har offentliggjort, at en ny aftale træder i kraft i foråret 2025, hvor SAS i stedet vil benytte en Airbus A320neo.

Ny todelt aftale
Den nye aftale mellem SAS og det norske forsvar er delt i to elementer. Der skal samarbejdes om at designe indretningen af en Airbus A320neo-løsning, og derudover er der en aftale om de operationelle vilkår.

“Vi er beærede over, at det norske forsvar har udvalgt SAS til fremtidige evakueringsmissioner, der bygger på flere års fælles opgaver over hele verden. Selvom det aktuelt brugte fly har tjent os godt, er det nu tid til næste generation A320neo til at fortsætte disse opgaver sammen med vores meget dygtige og dedikerede personale,” siger Paul Verhagen, kommerciel direktør i SAS og tilføjer:

“At bidrage til sikker transport af borgere over hele verden, når krisen rammer, er et ansvar, vi ikke tager let på, og vi er taknemmelige for den tillid, der er givet os af det norske forsvar gennem dette arbejde.”

Op til to fly til rådighed
A320neo-flyet, der skal indrettes som et flyvende hospital, udleder omkring 18 procent mindre CO2 end forgængeren, og derudover er flyet også betydeligt mere støjsvagt.

I forhold til i dag, hvor det gennem længere tid har været det samme fly, der har gennemført samtlige operationer, så vil den nye aftale betyde, at kapaciteten er tilpasset til to Medevac-fly udover de fly som det norske forsvar selv har til rådighed. Der vil typisk være en responstid på 24 timer for første fly og 72 timer for det andet.

Ved fredagens pressearrangement, hvor aftalen blev præsenteret, var det A320neo-flyet med registreringen SE-ROY, der blev fremvist. Et fly, der blev leveret til SAS i december 2019 som Yrsa Viking. Det er dog uvist, om det er dette specifikke fly, der fremover skal være det primære Medevac-fly.

“Med denne aftale styrkes kapaciteten til evakuering og hjemsendelse af syge eller sårede civile og militært personel, herunder intensivpatienter, til nationale og internationale operationer, fra og til lufthavne i alle dele af verden,” udtaler Anders Jernberg, brigadegeneral i det norske forsvar.

 

Relaterede artikler:

SAS forlænger evakueringsflyvninger fra Ukraine

SAS har i 11 uger fløjet humanitære flyvninger

SAS-Medevac fly i Algeriet