Den højt profilerede strategi med finske regionale føderuter til Københavns Lufthavn er nu på vej til at blive kvalt af SAS. Tre ruter lukkes i løbet af de kommende måneder, og der er usikkerhed om de øvrige ruter.
Den nylige beslutning fra SAS om at ændre strategien for datterselskabet Blue1 til et rendyrket produktionsselskab får nu konsekvenser for Københavns Lufthavn.
Da Blue1 i december måned sidste år offentliggjorde planen om at flyve finske rejsende direkte fra regionerne til Københavns Lufthavn blev der stillet 300.000 nye transferpassagerer i udsigt. Den strategi har SAS tilsyneladende gjort op med, idet selskabet i løbet af de kommende måneder lukker tre af seks ruter fra finske lufthavne til København.
Den 3. december lukkes ruten fra Lappeenranta til København, og fra den 7. januar vil der ikke længere være SAS-flyvninger mellem Oulu og København. Den sidste rutelukning finder sted den 4. februar næste år, hvor ruten fra Tampere til København vil blive opgivet.
“SAS i Finland skal stadig føde ind i vort netværk, men vi skal kun flyve, hvor det er lønsomt. Vi bliver hele tiden nødt til at forholde os til de enkelte ruter, og om der er trafik nok til at opretholde dem,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark i en kommentar til rutelukningerne.
Hun bekræfter samtidig, at flyene skal beskæftiges andetsteds i Finland. Det giver god mening, idet Blue1 netop har udarbejdet en helt ny hjemmeside, hvor selskabet tilbyder Boeing 717-flyene til brug for charter og ACMI-aktiviteter. Det er således planen, at Blue1 skal tilbyde sine fly til charterflyvninger for turoperatører samt til beskæftigelse hos SAS og andre flyselskaber.
Kvælerhøjprofileret strategi
Beslutningen om at lukkei første omgang tre finske ruter vækker ikke begejstring i Københavns Lufthavn, der harved udgangen af september månedi år har budt velkommen til 100.000 nye finske passagerer, hvilket svarer til en vækst på 25 procent i forhold til samme periode året før.
”Selv uden de tre ruter har SAS i år feedet næstenotte procent mere trafik ind i København end i fjor og styrker altså fortsat sit primære knudepunkt. Men ligesom alle andre venter vi spændt på, hvad SAS-udmeldingen mandag og de efterfølgende justeringer vil betyde,“ siger Københavns Lufthavns pressechef Søren Hedegaard Nielsen i en kortfattet kommentar.
Krisen i SAS har tilsyneladende medført, at den finske luftbro til København bliver udsat for en alvorlig svækkelse, der er et anslag mod Københavns Lufthavns strategi om at udvikle en række mindre føderuter til trafikknudepunktet i CPH.
Der er muligvis flere dårlige nyheder på vej til lufthavnen. Der hersker nemlig tvivl om, hvorvidt SAS vil opretholde planerne om at flyve fra Ivalo og Kittila til København, ligesom ruten fra Vaasa til København også kan være i farezonen. SAS har indtil videre kun programsat flyvninger fra Helsinki og Turku til København i sommertrafikprogrammet. Dette er dog ikke muligt at få bekræftet fra SAS.
“Vi har ikke i øjeblikket planer om yderligere lukninger,“ hedder det fra pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.