Benjamin Smith, koncernchef hos Air France-KLM. (Foto: Pierre36217867 | CC 4.0)

SAS-medejer: Fra nu af vil vi sætte et større aftryk

Det vil kunne mærkes på markederne i Skandinavien, at Air France-KLM er indtrådt i SAS’ ejerkreds, siger koncernens topchef, der ser flere fordele ved, at handlen nu er faldet på plads.

Allerede få timer efter, at det kom offentligheden for øre, at SAS nu igen kan få luft under vingerne og flyve frit efter i lang tid at have været underlagt de restriktioner, der er en del af konkursbeskyttelsen Chapter 11, har flere bemærket, at det markerer en ny start for flyselskabet.

Dagens nyhed indvarsler dog på mere end en måde en ny tid for selskabet, fordi onsdag også blev dagen, hvor Air France-KLM, der sidste år blev offentliggjort som ny medejer af selskabet, officielt er nået i mål med købet af 19,9 procent af SAS.

Det sker efter, at den store luftfartskoncern har fået handlen godkendt hos myndigheder i både USA og Europa, oplyser Air France-KLM, der fremover er en del af ejerkredsen i det skandinaviske flyselskab sammen med investeringsvirksomhederne Castlelake og Lind Invest samt den danske stat.

Bidrager med flere fordele
De fire førnævnte ejere af SAS sidder nu tilsammen på 86,4 procent af aktierne i det rekonstruerede flyselskab. Der foreligger en aftale om, at Air France-KLMs ejerandel kan blive øget efter to år således, at koncernen bliver hovedaktionær, hvis en række betingelser opfyldes.

Den store luftfartskoncern har indtil videre investeret 144,5 millioner dollars i SAS, hvilket svarer til 967 millioner kroner. Koncernchef Benjamin Smith fra Air France-KLM fremhæver de nye muligheder, som aktieposten i selskabet bringer med sig.

”Vi er godt tilfredse med at have færdiggjort denne strategiske investering.”

”SAS vil hjælpe koncernen til at sætte et større fodaftryk på markederne i Skandinavien, mens SAS’, Air Frances og KLMs kunder vil få adgang til flere destinationer via codeshare-aftaler og SkyTeam får et nyt strategisk medlem.”

Nu skal selskabet videreudvikles
I en kommentar fra SAS’ koncernchef Anko van der Werff lyder det, at nu hvor konkursbeskyttelsen er i bakspejlet, handler det om at sætte gang i selskabets rejse mod bedre resultater.

”Vi skal fortsætte med at opbygge og udvikle et overskudsgivende flyselskab, der kan tilbyde kunderne både en rejseoplevelse og netværk, som begge er i verdensklasse.”

”Når vi træder ind i SkyTeam, hvilket allerede sker søndag i denne uge, har SAS det bedst mulige tilbud, når det handler om at bringe skandinaver ud i verden og resten af omverdenen til Skandinavien,” bemærker van der Werff.


Relaterede artikler:

Ude af konkursbeskyttelse: Håber på nye SAS-ruter

Efter 785 dage: SAS kan atter flyve frit

Officielt: SAS i codeshare med Air France-KLM