(Foto: Espen Solli / Oslo Lufthavn AS )

SAS og Norwegian i norsk snekamp

Et kraftigt snevejr i Oslo Gardermoen har sendt SAS og Norwegian i totterne på hinanden. SAS mener at Norwegian er så langsomme til at afise sine fly, at det forsinker SAS’ fly.

Den kolde luft, som gennem adskillige år har været mellem SAS og udfordreren Norwegian, blev mandag iskold. Det skete da SAS gik i offensiven med hårde beskyldninger mod Norwegian for at være så længe om at få afiset sine fly i Oslo Gardermoen lufthavnen, at det forsinker SAS’ fly.

Et kraftigt snevejr ramte Norges største lufthavn mandag morgen og det betød, at alle fly der lettede fra Gardermoen skulle have sprøjtet væske på vingerne inden de lettede. Væsken sørger for, at der ikke sidder is på vingerne, som kanreducerevingernes løfteevnerog dermed gøre det sværere at få flyeti luften.

Ifølge egne oplysninger, så brugte SAS fire afisningsmaskiner til hvert fly og brugte derfor kun fem minutter på at få afiset hvert fly.

Til gengæld beskylder SAS Norwegian for kun at bruge én afisningsmaskine, hvilket betyder at det, ifølge SAS, mandag kunne tage op til 30 minutter at få et Norwegian-fly gjort isfrit.

”Det er stærkt kritisabelt, det som sker. Det hører ingen steder hjemme, at det skal gå så langsomt i Norges største lufthavn,” siger SAS’ norske informationschef, Knut Morten Johansen, til VG Nett.

SAS langer ikke kun ud efter konkurrenten. Også statslige Avinor, der driver Oslo Gardermoen og en lang række andre norske lufthavne, må stå for skud. De har nemlig bestemt, at SAS og Norwegians fly skal holde i den samme kø til afisning.

Godt forberedt
Allerede søndag havde SAS planlagt hvordan de med en effektiv afisningsoperation kunne mindske de gener, som snevejret ville påføre SAS’ flyvninger ind og ud af Oslo Gardermoen.

”Vi er godt forberedt og har op til fire biler, som afviser hvert af vores fly. Det arbejde gør de på fem minutter. Men det hjælper nok så meget, når vi må stå i kø bagved Norwegians fly, og de stort set bare bruger et køretøj til hvert fly. Det tager op til en halv time,” sagde en frustreret Knut Morten Johansen til VG Nett mens snekaoset stod på mandag.

Hos Norwegian kan man ikke genkende det billede. Her vurderede man, at det tog 10-15 minutter at afise hvert fly med de to køretøjer, som Norwegian ifølge dem selv havde sat på opgaven.

Slås intensivt om
SAS og Norwegian konkurrerer intenst i luftrummet over Skandinavien og Europa. Mest intens er kampen netop i Norge. Dels er det her Norwegian har sine rødder, og dels har landet et meget stort indenrigsmarked, som de to selskaber slås intensivt om.

Den norske regering har netop besluttet at forlænge et 10 år gammelt forbud mod optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter. Forbuddet blev indført af de norske konkurrencemyndigheder i 2002 som et led i en byttehandel med regionalflyselskabet Norwegian Air Shuttle. Efter SAS’ køb af Braathens sad SAS på mere end 90 procent af indenrigsmarkedet i Norge. De norske konkurrencemyndigheder ønskede derfor at en ny aktør kom på banen og udfordrede SAS. Det ville Norwegian Air Shuttle gerne. Men kun hvis det blev forbudt at optjene bonuspoint. Ellers var det umuligt at lokke passagererne ud af SAS-flyene og over i Norwegians fly.

Norwegian Airt Shuttle fik sin vilje og gik derfor i luften 1. oktober 2002 som et landsdækkende norsk lavprisselskab med navnet Norwegian.

Siden hen har de to selskaber blandt andet stået ansigt til ansigt i en retssag om SAS-industrispionage mod Norwegian. En sag som SAS tabte og Norwegian vandt.