Koncernchef i SAS, Rickard Gustafson. Arkivfoto: Joakim J. Hvistendahl)

SAS opjusterer forventningerne

SAS har fremgang i passagerer og indtjening og forventer nu overskud på omkring 500 millioner danske kroner i indeværende regnskabsår. Det er en kraftig opjustering.

Da SAS i slutningen af august offentliggjorde resultatet for tredje kvartal af regnskabsåret, var udsigterne til selskabets forventede årsresultat noget uklare. SAS valgte nemlig at fastholde en formulering om, at det vil ”være udfordrende at nå et positivt resultat” for regnskabsåret 2019.

Men vækst i antallet af passagerer og forbedrede enhedsindtægter i de seneste måneder får nu selskabet til at opjustere forventningerne til årsresultatet betydeligt.

SAS forventer nu et overskud før skat og engangsposter på 700-800 millioner svenske kroner (489-559 millioner danske kroner) i regnskabsåret 2019. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse om trafiktallene for oktober.

Forbedret balance i Skandinavien
”På trods af et udfordrende år er vi glade for at kunne udvise en stærk udvikling i vores aktiviteter i de sidste måneder af regnskabsåret 2019. Særligt opmuntrende er en fortsat forbedring i udbud-efterspørgselsbalance i Skandinavien,” siger SAS’ koncernchef Rickard Gustafson.

SAS samlede trafikkapacitet steg med 2,2 procent, mens antallet af passagerer voksede med 3,6 procent i oktober til 2.821.000 passagerer sammenlignet med samme måned sidste år.

Fremgang på indenrigs og Europa-ruter
Antallet af passagerkilometer (RPK) steg med 5,7 procent for indenrigstrafikken i de tre skandinaviske lande, mens væksten også var markant på de europæiske og skandinaviske ruter, hvor RPK’en voksede med 5,5 procent. Den interkontinentale trafik gik dog tilbage i oktober med et fald i RPK’en på 1,4 procent.

SAS kabinefaktor steg i oktober med 0,7 procentpoint til 76,3 procent og bidrog til, at de valutajusterede enhedsindtægter voksede med 2,3 procent, mens passager-yielden havde en vækst på 1,6 procent.

Tjener mere på kunderne
Ifølge aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, er SAS begyndt at tjene mere på kunderne.

“Billetpriserne for de kunder, der flyver med SAS, er dyrere end tidligere. Det er noget af det, der skæpper i kassen og er med til at påvirke positivt. Det gør, at SAS kommer på ret god afstand af et nulresultat i år,” siger Jacob Pedersen til Ritzau.

SAS var også i stand til at forbedre sin regularitet og punktlighed i oktober. Punktligheden blev forbedret med 0,8 procentpoint til 84 procent, mens regulariteten blev øget med 1,5 procentpoint til 98,7 procent.

 

Relaterede artikler:

SAS-aktie bevarede luft under vingerne

Ny spareplan på vej i SAS

Forventer 30 procent resultattilbagegang hos SAS