SAS retter kritik mod Københavns Lufthavn

SAS, der er det største flyselskab i Københavns Lufthavn, retter kritik mod Københavns Lufthavns håndtering af informationen i forbindelse med gårsdagens arbejdsnedlæggelse blandt security-personalet. Derimod er der enten roser eller ingen kommentarer fra Norwegian og Cimber Sterling.

Der herskede totalt kaos i Københavns Lufthavn torsdag morgen, da security-personalet uden varsel havde valgt at nedlægge arbejdet kl. 05.00. Således var blot et af 16 spor i den centrale sikkerhedskontrol bemandet.

Køerne var lange, passagererne frustrerede, og mange fly måtte i morgentimerne forsinkes eller sendes afsted med væsentligt færre passagerer, end der var bestilt sæder til.

En situation, der kostede ekstra arbejde og mange penge for flyselskaberne, der er kunder i lufthavnen, således også de tre største operatører SAS, Norwegian og Cimber Sterling.

Derfor var der også anledning til at foretage en efterkritik, da de mange ventende passagerer var kommet afsted, og ventetiden ved sikkerhedskontrollen igen var nede på det sædvanlige niveau under 5 minutter.

Ledende medarbejdere for sent informeret

SAS er lufthavnens største kunde, hvorfor selskabet også naturligt blev hårdt ramt af arbejdsnedlæggelsen. Her måtte 25-30 fly i morgentimerne sendes af sted med væsentligt færre passagerer om bord end forventet, da resten stadig stod i kø i sikkerhedskontrollen.

“Vi synes, at det er utilfredsstillende, at man fra lufthavnens side ikke har gjort mere for at opretholde trafikken. Der gik for lang tid fra det faglige møde startede, indtil der kom en løsning,“ udtaler pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Pressechefen gør gældende, at ledende medarbejdere hos SAS for sent blev kontaktet af lufthavnen med information om uregelmæssighederne, hvorved der ikke var tilstrækkelig tid til at forberede de nødprodcedurer, som det skandinaviske flyselskab igangsætter ved disse lejligheder.

“Det har i sidste ende generet passagererne rigtig meget. Samtidig har det påført SAS mange omkostninger, og det er en regning, som vi ikke kan sende videretil Københavns Lufthavn,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse kom bag på ledelsen i Københavns Lufthavn og dermed også lufthavnens kunder. Det giver dogogså en vis forståelse hos SAS.

“Vi har forståelse for, at det var en vanskelig situation for lufthavnen, idet arbejdsnedlæggelsen kom bag på dem, og vi håber, at vi fremadrettet i fællesskab kan forbedre rutinterne, så vi står endnu bedre rustet, hvis en lignende situation skulle opstå igen,“ siger pressechefen.

Afdæmpet reaktion

Hos Københavns Lufthavns to andre storkunder, henholdsvis Norwegian og Cimber Sterling har man oplevet situationen anderledes, eller også kan taktiske og kommercielleovervejelser angiveligt spille ind i forbindelse med bedømmelsen af lufthavnens indsats.

“Vi har ingen kommentarer,“ er således Cimber Sterlings officielle kommentar til begivenhederne fra pressechef Signe Thorup.

Derimod vil det norske lavprisflyselskab gerne kommentere situationen. Der var generelt tilfredshed med Københavns Lufthavn og informationen til passagererne.

“Vi har ikke noget at sætte fingeren på. Lufthavnens medarbejdere håndterede det fint, og vi oplevede at der var mange ude i terminalerne for at informere kunderne,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

Han oplyser, at Norwegian holdt flyene tilbage, så længe man kunne, hvorved at de fleste morgenafgange kom afsted med alle passagerer om bord. Derimod var der 2 – 3 tidlige morgenafgange til blandt andet London, hvor der manglede op imod 100 passagerer i flyet.

Tidlig og bred information

Hos Københavns Lufthavn fremhæver man, at de største elektroniske medier som Ritzau, DR og TV2 blev kontaktet mellem kl. 05.00 og 06.00.

“Vi havde informationen ude tidligt og bredt, men vi lytter naturligvis til kritikken fra flyselskaberne, og vi vil arbejde på at informere dem bedre og hurtigere i ekstraordinære situationer,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

Han kan ikke genkende kritik af kommunikationsindsatsen, men medgiver, at lufthavnen kunne have været bedre til at opdatere hjemmesiden, som først kl. 07.00 – to timer efter arbejdsnedslæggelsens begyndelse – afspejlede, at det var en særlig morgen i lufthavnen.

Beklagelse fra lufthavnen

Lufthavnen måtte i løbet af torsdagen rykke ud med en pressemeddelelse, hvori man beklagede hændelserne.

“Vi vil gerne beklage overfor flyselskaber og passagerer, at denne torsdag morgen bestemt ikke blev en god morgen. Vi forstår til fulde, at det har været en frustrerende og forvirrende morgen for passagerne. Og set i det lys, er der al mulig grund til at rose de rejsende, som for langt de flestes vedkommende trods alt tog strabadserne med oprejst pande,”hed det frakommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen.

Der meldes dog fra mange sider, at det var svært at få øje på de passagerer, der tog det med oprejst pande. Frustration og vrede var den mest udbredte reaktion, og medarbejderne hos luftfartsselskaber og handlingselskaber måtte torsdag formiddag tage imod mange vrede kommentarer.

Baggrunden for arbejdsnedlæggelsen var sammenbrudte overenskomstforhandlinger mellem lufthavnen og sikkerhedspersonalet i VSL, Vagt- og sikkerhedsfunktionærernes landssammenslutning.