Boeing 737-800 fly fra SAS i Oslo Gardermoen. Foto: Aeropics / Wikimedia Commons.

SAS vil satse stort på Oslo og Norge

SAS vil i de næste fem år åbne mange nye ruter fra Norge og være med til at sikre stor vækst i Oslo Gardermoen med blandt andet nye langruter.

En stor andel af de nye Airbus A320neo og Airbus A350XWB-fly, som SAS kommer til at modtage i de kommende år, kommer sandsynligvis til at skulle bruges i en storstilet satsning med nye ruter fra Oslo til destinationer i Europa og resten af verden.

Det fremgår af en intensionsaftale, som SAS har indgået med Avinor, der står for driften af Oslo Gardermoen og en lang række andre norske lufthavne.

Til gengæld for SAS’ oprustning, så forpligtiger Oslo Gardermoen og Avinor sig til at gennemføre omkostningsreduktioner, som kan gøre det mere rentabelt for SAS at etablere nye ruter. Omkostningsreduktionerne skal komme fra en kombination af lavere afgifter og forbedret service i lufthavnen. I alt forventer SAS at hente besparelsesgevinster på et trecifret millionbeløb som følge af aftalen.

Langt mere end planlagt
Parternes initiativer og samarbejde skal være med til at sikre en årlig passagervækst i Oslo Gardermoen på fire procent i de kommende fem år samt øge antallet af SAS-rejsende til og fra Norge med mere end 20 procent. Om det mål indfries vil tiden vise. Men der kommer i hvert fald til at blive sat damp under kedlerne.

”Aftalen betyder, at SAS øger trafikken i Norge langt mere end oprindeligt planlagt,” siger SAS’ koncernchef Rickard Gustafson til den norske avis Aftenposten.

Rickard Gustafson vil overfor Aftenposten ikke sætte navn på mulige nye oversøiske destinationer fra Oslo Gardermoen. Men han peger på, at det også kan blive aktuelt at lade nogle af SAS’ eksisterende langruter, som i dag udgår fra Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda-lufthavnen, udgå fra Oslo Gardermoen en eller flere dage om ugen.

Forhandlet i mere end et år
Aftalen handler ikke kun om nye ruter fra Oslo Gardermoen. Den handler også om øget trafik på eksisterende ruter og flere direkte ruter ud i Europa fra Stavanger, Bergen og Trondheim.

SAS og Avinor har forhandlet om aftalen i mere end et år og den træder i kraft allerede ved årsskiftet. Avinor forsikrer overfor norske medier, at aftalen ikke forhindrer dem i at lave lignende aftaler med Norwegian eller Widerøe.

 

 

Relaterede artikler:

Flyafgifter kan tvinge SAS til større ekspansion i CPH

SAS: Oslo er Skandinaviens værste lufthavn

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

Dokumentation: CPH er dyrest i Skandinavien

CPH presset af ny SAS-strategi

Nordmænd flyver udenom Københavns Lufthavn

CPH overhalet af Oslo i november