Airbus A320neo fra SAS. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

SAS tilslutter sig europæisk luftfartsalliance

SAS er gået sammen med 10 europæiske flyselskaber og otte lufthavnsoperatører i Aviation Alliance, der har til formål at få tilpasset EU’s Fit for 55-klimaprogram til luftfartens ønsker.

Den 14. juli 2021 offentliggjorde EU den meget omtalte klimapakke “Fit for 55”, der omtaler målene for at reducere CO2-udledningen med mindst 55 procent i 2030.

Fit for 55 skal blandt andet sikre, at EU’s lovgivning indrettes i forhold til 2030-målet, og det er årsagen til, at en række europæiske flyselskaber og lufthavnsoperatører nu kommer på banen for at sikre sig indflydelse på den lovgivning, der kommer til at omfatte luftfarten.

SAS har sammen med 10 europæiske flyselskaber med Air France-KLM og Lufthansa i spidsen etableret Aviation Alliance Fit for 55, der med afsæt i Paris-klimaaftalen ser en mulighed for, at Europa kan blive førende inden for dekarbonisering af luftfart.

Det kræver dog nogle justeringer til EU’s Fit for 55-udspil.

Flere bekymringsområder
Medlemmerne i Aviation Alliance går stærkt ind for indførelse af et iblandingskrav i forhold til det grønne flybrændstof SAF samt indførelsen af markedsbaserede instrumenter til prissætning af CO2-kvoter i forhold til ETS og CORSIA.

19 medlemmer af Aviation Alliance – Fit for 55

EU har allerede foreslået et iblandingskrav på to procent i 2025, og det skal løftes i 2030 til minimum fem procent.

Derimod er der bekymring i forhold til ReFuelEU-forslaget. Det gælder for alle ruter fra europæiske lufthavne, hvilket også vil sige langdistanceflyvninger, men for ruter via hub-lufthavne uden for EU, eksempelvis via London eller Istanbul, så er reglerne kun omfattet af den første del af rejsen til de pågældende hubs. Dermed kan der være et incitament til at etablere ruter gennem ikke-EU-hubs.

Herudover er Aviation Alliance også kritiske i forhold til planerne om at indføre en brændstofafgift på flyvninger inden for EU, hvilket man mener vil have en negativ økonomisk indvirkning på luftfartssektoren, der i stedet foreslår, at der fokuseres på de øvrige elementer i pakken for at nå slutmålet i 2030.

Endelig foreslår Aviation Alliance, at EU’s medlemslande og FN-organisationen ICAO støtter et globalt iblandingskrav til grønne brændstoffer, hvilket vil kunne skabe et godt afsæt til målet om emissionsfri luftfart i 2050.

19 europæiske aktører
De 11 flyselskaber, der er medlem af Aviation Alliance er Air Dolomiti, Air Europa, Air France-KLM, Austrian Airlines, Brussels Airlines. Croatia Airlines, Eurowings, ITA Airways, Lufthansa, SAS og SWISS.

Blandt lufthavnsoperatørerne er det AENA (Spanien), Aeroporti di Roma, Fraport, Group ADP, Isavia, Munich Airport, Schiphol Group og Vienna International Airport.

 

Relaterede artikler:

Statsministeren: Helt grøn indenrigsflyvning i 2030

Fastlåst situation omkring fremtidens jetbrændstof

IATA: Afgifter fremmer ikke bæredygtig luftfart