September var den tredje måned i 2017, hvor der var flere passagerer i Amsterdam-Schiphol lufthavnen end i Paris Charles de Gaulle, der er Europas næststørste lufthavn.
Det tegner til at blive dødt løb mellem de to storlufthavne Amsterdam-Schiphol og Paris-Charles de Gaulle, når opgørelsen over de største lufthavne i Europa skal laves ved udgangen af 2017.
Hidtil har Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris været Europas næststørste lufthavn, mens mange har ventet at den fremadstormede hollandske lufthavn ville overhale indenom i inden udgangen af dette år. Men det kommer nok til at knibe, med mindre at der kan indsættes en overbevisende slutspurt i årets to sidste måneder, hvor et nyt vintertrafikprogram er trådt i kraft.
Ved udgangen af september havde 52.097.177 passagerer rejste gennem Schiphol, hvilket var en stigning på 7,7 procent i forhold til samme periode året før, mens Paris-CDG kunne mønstre 52.857.218 passagerer, hvilket repræsenterede en fremgang på 5,4 procent. Dermed er der kun 750.000 passagerer i forskel mellem de lufthavne efter årets første ni måneder.
Til sammenligning var der 2,3 mio. passagerer til forskel, da passagertallet for 2016 blev gjort op i de to lufthavne. I Paris-CDG var der sidste år 65.933.145 rejsende gennem terminalerne, mens tallet i Amsterdam i 2016 sneg sig op på 63.625.554. Dermed er det kun et spørgsmål om tid, inden tronskiftet er en realitet.
Frankfurt kommer fra baghjul
At den hollandske lufthavn rykker tættere på er en kendsgerning. I september var der med 6.268.116 passagerer flere gennem KLM´s trafikknudepunkt end i det store Air France-hub i Paris, hvor 6.204.566 passerede igennem i sidste måned. Det var i øvrigt tredje måned i år, at Amsterdam tog førerpositionen, da det også skete i maj og juni.
Det bliver i sidste ende Air France-KLM, der kommer til at afgøre, hvilken af de to lufthavne, der i fremtiden kan kalde sig Europas næststørste efter Heathrow Airport ved London. Den fransk hollandske luftfartskoncern kan nemlig beslutte, hvor i koncernen væksten skal ligge, og selvom Schiphol Airport er tæt på et kapacitetsmaksimum, kan der stadig gøres plads til yderligere et par millioner passagerer.
Men der er ikke plads til at hvile på laurbærrene – hverken i Amsterdam eller Paris. Bagfra nærmer Frankfurt Lufthavn sig med lynets hast. I september nåede den tyske storlufthavn op på 6,2 mio. passagerer, og det var første gang nogensinde, at lufthavnen var over seks mio. passagerer i en måned. År til dato var der blot 49 millioner rejsende gennem lufthavnen, men en varslet Ryanair-offensiv kan givetvis bringe Frankfurt tilbage i den europæiske top3 i løbet af et år eller to.
Relaterede artikler:
Europas største lufthavn åbner om et år
Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa
Schiphol ind på en tredjeplads