Terminal 1 og 11 tilhørende gates står i dag øde hen i Københavns Lufthavn. Foto: Andreas Krog.

Selskaber bakker op om terminal-genåbning

Tre flyselskaber bakker op om at genåbne CPH’s Terminal 1 for at give charterrejsende en mindre stressende feriestart. Lufthavnen afviser blankt forslaget.

Det danske charterflyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia får nu opbakning fra flere andre charterflyselskaber til ideen om at genåbne Københavns Lufthavns Terminal 1 og bruge den til charterrejsende.

Det er de to danske selskaber Jet Time og Danish Air Transport samt det dansk-litauiske Primera Air, der alle tre finder forslaget fra Thomas Cook Airlines Scandinavia interessant. Alle tre selskaber flyver især i sommerhøjsæsonen tusindvis af solhungrende danskere sydpå til sol og varme. Sammen med Thomas Cook Airlines Scandinavia vurderes selskaberne at have transporteret over en mio. af Københavns Lufthavns 26,6 mio. passagerer i 2015.

Gabende tomme
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så kan Thomas Cook Airlines Scandinavia godt tænke sig at Terminal 1 i CPH bliver genåbnet og brugt til charterrejsende. Den blev lukket ned i marts sidste år, da indenrigstrafikken blev flyttet fra Terminal 1 til Terminal 2 og Terminal 3 hvor udenrigsflyene i forvejen var.

Mens der ofte er lange køer foran den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3, så står sikkerhedskontrollen i Terminal 1 ubrugt hen og samler støv. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så står terminalen og de tilhørende 11 gates i dag gabende tomme og bliver meget sjældent brugt.

Ved at lade chartergæsterne bruge Terminal 1, så kan de ifølge Thomas Cook Airlines Scandinavia få en mindre stressfyldt start på ferien, end mange af dem ofte får, når de skal stå i meget lange køer i den centrale sikkerhedskontrol.

”Vores gæster skal helst have en afslappet start og ikke skulle stresse til deres bedste uger på året. For dem er det vigtigere med en velfungerende lufthavn – de tager ikke i lufthavnen for at købe en Hugo Boss habit eller radioudstyr som en B&O højttaler,” sagde kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia mandag til CHECK-IN.dk.

Et stressmoment
Mens Thomas Cook Airlines Scandinavia alene flyver for søsterselskabet Spies, så flyver danske Jet Time for en række forskellige charterarrangører. Hos Jet Time kan man godt følge argumentationen fra Thomas Cook.

”De har fuldstændig ret i at køerne i sikkerhedskontrollen er et stressmoment. Vi kan godt følge dem i at man med en genåbning af Terminal 1 ville kunne sprede passagererne ud,” siger Birthe Madsen, underdirektør i Jet Time, til CHECK-IN.dk.

”Det handler også om hvor langt der er at gå fra sikkerhedskontrollen til flyet. Hvis man kan spare tid ved at benytte Terminal 1, så kan vi helt klart se en fordel ved det,” pointerer Birthe Madsen.

Få lavere afgifter
Hos Danish Air Transport er direktør Jesper Rungholm også positiv overfor ideen om at genåbne Terminal 1. Han stiller dog visse betingelser.

”Det vil jeg gerne bakke op omkring. Dog betinget af at vi får de lavere afgifter igen, som vi havde før. Og gerne med en airside shuttlebus, som kan tage transferpassagerer og dårligt gående op til Terminal 3 og Metroen,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Danish Air Transport driver to danske indenrigsruter til Karup og Bornholm, men flyver også en del seriecharter med sine Airbus A320-fly til og fra Københavns Lufthavn.

Et fjerde stort charterselskab i CPH er dansk-litauiske Primera Air, der blandt andet flyver med Bravo Tours’ gæster.

”Vi ville overveje det, men vil gerne se hvad lufthavnen kunne tilbyde,” siger Hrafn Thorgeirsson, direktør for Primera Air, til CHECK-IN.dk.

Lægger sig i selen
I Københavns Lufthavn afviser man dog blankt charterflyselskabernes ønske om en genåbning af Terminal 1.

”Vi har ikke planer om at genåbne Terminal 1. Vores planer handler om at få sammenlægningen af uden- og indenrigstrafikken til at fungere optimalt for alle rejsende – uanset om det er chartergæster, indenrigspendlere eller forretningsrejsende,” fastslår pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, overfor CHECK-IN.dk.

Lufthavnen erkender, at situationen i den centrale sikkerhedskontrol ikke altid er lige optimal.

”Vi ved, at der har været dage, hvor ventetiderne i sikkerhedskontrollen ikke har levet op til hverken vores eller de rejsendes forventninger, og det er vi om nogen kede af. Derfor lægger vi os i selen for at få det til at virke,” siger Kasper Hyllested.

Han peger på, at lufthavnen har sat en række initiativer i søen. Det drejer sig blandt andet om bedre målinger af den forventede ventetid og et særligt spor for indenrigsrejsende.

Vendt på en tallerken
I mere end halvandet år har Københavns Lufthavn ellers hårdnakket hævdet, at det ikke er lovligt at etablere et særligt spor i sikkerhedskontrollen forbeholdt indenrigsrejsende. Men ved præsentationen af initiativerne i starten af september var lufthavnen vendt på en tallerken og ville nu se på de juridiske udfordringer ved at etablere indenrigssporet.

Efter mindre end to ugers betænkningstid vendte Trafikstyrelsens jurister tilbage og sagde, at lufthavnen skam sagtens kan etablere et indenrigsspor. På et møde mandag aftalte Københavns Lufthavn og Trafikstyrelsen at arbejde videre i fællesskab med etableringen af et indenrigsspor.

Københavns Lufthavns pakke med initiativer indebærer også ansættelse af 80 nye kontrollører i sikkerhedskontrollen. Men som CHECK-IN.dk har kunne fortælle, så ansættes de første 12 kontrollører først efter årsskiftet, og kontrollørerne uddannes i hold på 10-12 personer i seks uger med omtrent et hold per måned. Det betyder at de sidste af de 80 nye kontrollører først er uddannet og ansat om knap et år.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet

På stille tur tilbage til fortiden

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

Opmanding af CPH-kontrol lader vente på sig

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

CPH retter op på fejlagtige tidsmålinger