IT-systemerne hos SAS og de nye partnere i SkyTeam snakker tilsyneladende ikke helt så godt sammen. Nogle SAS-kunder oplever problemer med at få registreret flyvninger hos de nye partnere.
Den 1. september i år kunne SAS med stolthed meddele, at selskabet fra denne dato havde udvidet rejsemulighederne for kunderne gennem det nye samarbejde med SkyTeam, der blandt andet omfatter den nye SAS-aktionær Air France-KLM samt Delta Air Lines, der er et af verdens største flyselskaber.
“EuroBonus-medlemmer vil få betydelige fordele. Fra i dag kan de optjene og indløse point på tværs af de fleste SkyTeam-flyselskaber,” hed det i en pressemeddelelse fra SAS.
Nu er der gået 10 uger siden denne meddelelse, og nogle SAS-kunder oplever stadig udfordringer med at få registreret point hos SkyTeam-selskaberne, og blandt personalet hos disse selskaber, er der nogle, der end ikke er bekendt med, at SAS nu er en del af SkyTeam.
Det skriver en af SAS’ loyale EuroBonus-kunder i en mail til Check-in.dk. Den pågældende SAS-kunde er Lifetime Gold-medlem, hvilket gives til de kunder, der i 10 år i træk har rejst så meget, at der årligt er optjent 45.000 point eller foretaget 45 flyvninger med SAS.
Kunne ikke indtaste EuroBonus-nummer
SAS-kunden, der ønsker at være anonym, men hvis identitet er redaktionen bekendt, fortæller om store problemer med at få registreret bonuspoint fra de nye SkyTeam-partnere.
På en rejse med KLM på business class til Colombia i september forsøgte SAS-kunden at registrere sit SAS EuroBonus-nummer på KLM’s hjemmeside, men feltet man skulle skrive i var gråt og ikke aktivt. KLM oplyste efterfølgende, at man ikke kunne registrere rejsen på SAS’ EuroBonus-platform, og det kunne heller ikke lade sig gøre på SAS’ hjemmeside, hvor kunden fik besked om en “teknisk fejl”.
Trods en henvendelse til SAS EuroBonus om efterregistrering at de optjente point, er der endnu ikke sket noget i sagen.
Ikke så kendt hos Delta
SAS Lifetime Gold-medlemmet har netop været på en rejse i USA og skulle blandt andet flyve fra Atlanta til Phoenix med Delta Air Lines. På Delta-hjemmesiden accepteres der, ifølge denne, endnu ikke SAS EuroBonus-numre, uanset hvordan nummeret indtastes, og en af selskabets ansatte i lufthavnen kunne heller ikke hjælpe.
På den efterfølgende hjemtur fra Phoenix via Atlanta til København med henholdsvis Delta og SAS, ville SAS-kunden indtjekke begge sine kufferter hele vejen igennem, men Delta-medarbejderen i Phoenix mente ikke, at SAS var med i SkyTeam. Ved at være stædigt vedholdende lykkedes det dog at overbevise om dette og at få bagagen med hele vejen til København.
“Som jeg har fået forklaret det, skyldes problemet med Delta Airlines og SAS, at Deltas IT-system ikke anerkender informationer fra SAS. Derfor kan man eksempelvis heller ikke selv indtaste EuroBonus-informationer fra SAS på en Delta-reservation,” fortæller kunden.
Ingen reaktion fra SAS
“Er jeg den eneste som har sådanne problemer? SAS har jo gjort et stort nummer ud af, at man med Skyteam får bedre behandling og flere point, men det har jeg endnu ikke oplevet,” skriver kunden.
Check-in.dk har rettet flere henvendelser til SAS, der ikke er vendt tilbage med en kommentar til, om selskabet genkender de udfordringer, som Lifetime Gold-medlemmet har været udsat for.
Derfor hører vi gerne, om der skulle være andre læsere, der har været udsat for lignende oplevelser med de nye SkyTeam-medlemmer. Send gerne en e-mail til [email protected] 0g beskriv hvilke problemer, der har været.
Relaterede artikler: