Slaget om Rom er indledt

De tre største luftfartsselskaber i Københavns Lufthavn kommer i den kommende sommersæson til at kæmpe indædt om trafikken til Italiens hovedstad Rom. Det norske lavprisflyselskab Norwegian øger med over 1.100 ekstra flysæder per uge.

Romerriget havde en særdeles dramatisk historie, og noget tyder på, at den store nordiske luftfartskrig kan ende med at blive ligeså dramatisk.

Der i hvert fald lagt op til en større duel, når Cimber Sterling, Norwegian og SAS skal fordele markedsandelene på ruteflytrafikken mellem København og Rom i den kommende sommer.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har netop besluttet at øge med tre ekstra ugentlige afgange fra København til Rom i perioden fra 1. maj til 27. oktober 2012.

Dermed øger Norwegian fra 7 til 10 ugentlige afgange, hvormed sædeudbuddet stiger fra 2.604 til i alt 3.720 hver uge. Norwegian flyver med Boeing 737-800 fly med plads til 186 passagerer. De nye afgange kommer til at ligge på tirsdage, torsdage og søndage, således at der disse dage er to daglige afgange.

Konkurrenten Cimber Sterling tilbyder 13 ugentlige afgange. Disse erfordelt på to daglige afgange alle ugens dage med undtagelse af lørdag, hvor der kun flyves én gang mellem København og Rom. Da Cimber Sterling benytter Boeing 737-700 fly med 148 sæder, vil det danskbaserede flyselskab samlet udbyde 3.848 flysæder om ugen.

SAS er den største operatør

SASkan ligesom Cimber Sterling tilbyde 10 ugentlige afgange, hvor der på torsdage, lørdage og søndage er to afgange mellem den danske og italienske hovedstad.

Hos SAS anvendes Airbus A321-200 fly i en all-Economy version med 198 sæder. Dermed vil SAS udbyde 3.960 flysæder ugentligt mellem København og Rom og er således den største operatør på ruten.

Samlet vil de tre luftfartsselskaber, der samtidig er de tre største operatører i Københavns Lufthavn, udbyde 11.528 sæder i højsæsonen mellem København og Rom.

Flere afgange til Milano

Men det er ikke kun den italienske hovedstad, der får øget flyafgangene fra København.

Norwegian åbner den 29. juni med to ugentlige afgange mellem København og Milano, men allerede den 21. august øges til i alt fem ugentlige afgange.

På ruten til Italiens næststørste by skal Norwegian også i konkurrence med SAS og herudover det britiske lavprisflyselskab easyJet.

Her sidder SAS solidt på markedet med14 ugentlige afgange til Malpensa-lufthavnen samt 6 ugentlige afgange til Linate. Det britiske lavprisflyselskab easyJettilbyder 12 ugentlige afgange fra København til Malpensa.

Med den nye konkurrencesituation i flytrafikken mellemKøbenhavn og Italien er derbestemt ikke tale om Italiensk for begyndere. Det vil således kræve erfaring, økonomiske muskler og vedholdenhed, hvis man vil have sin del af markedet.