Norwegian-fly parkeret i Stavanger Airport. (Foto: Oddegeir Tørresdal)

Stigende politisk vilje til at hjælpe Norwegian

Det norske regeringsparti Venstre siger, at den norske stat kan være nødt til at købe sig ind i Norwegian for at sikre, at flyselskabet overlever.

Den norske stat kan blive nødt til at skyde penge i Norwegian og i en periode blive medejer for at redde det norske flyselskab gennem coronakrisen.

Det siger transportordføreren for det norske regeringsparti Venstre, Jon Gunnes, til norsk TV2, og han er dermed den første talsmand for et af de norske regeringspartier, som siger, at det kan være relevant med et statsligt ejerskab af Norwegian.

”Måske er man nødt til at gå ind med udvidede lånegarantier, men også med en kapitalindsprøjtning ved at blive medejer i en kort periode,” siger Jon Gunnes til tv-stationen.

Møder med regeringen
Både Norwegian og SAS havde i sidste uge krisemøder med den norske regering, og den 6. oktober skal ledelsen i flyselskabet Widerøe efter planen også mødes med regeringen.

Norwegians koncernchef Jacob Schram og den øvrige ​​topledelse i Norwegian mødtes mandag i sidste uge med den norske handels- og industriminister Iselin Nybø fra partiet Venstre og transportminister Knut Arild Hareide fra Kristeligt Folkeparti. Fredag mødtes den norske ledelse i SAS med de samme ministre.

Både Norwegian og SAS siger, at de har brug for statsstøtte for at overleve vinteren, da coronapandemien med rejserestriktioner og stærkt faldende efterspørgsel betyder, at en stor del af selskabets fly kommer til at stå på jorden i vintersæsonen.

Norwegian frem for SAS
Den norske stat var gennem flere årtier medejer af SAS sammen med Danmark og Sverige, men i 2018 trak Norge sig helt ud af SAS. Venstres transportordfører mener, at det i dag er mest relevant, at den norske stat køber sig ind i Norwegian frem for i SAS.

”SAS ejes jo delvist af de danske og svenske stater, og så er det måske nemmere at finansiere nødstøtte til dem end til Norwegian. Så det kan godt være, at det er Norwegian, som den norske stat skal gå ind og bidrage til. Det er måske dem, der kæmper mest for at finde kapital til at fortsætte, og ikke mindst til at vokse fremover,” siger Jon Gunnes til norsk TV2.

Minister: En svær beslutning
Ingen af de to ministre, som ledelserne i Norwegian og SAS har haft møder med, har indtil videre villet udtale sig om, hvilke instrumenter regeringen overvejer at tage i brug, eller hvornår regeringen vil fremsætte et forslag om en eventuel redningspakke til norsk luftfart.

”Vi vil vurdere, om og i bekræftende fald hvordan, vi vil hjælpe luftfarten,” siger handels- og industriminister Iselin Nybø til nyhedsbureauet NTB.

Transportminister Knut Arild Hareide påpeger, at det er en svær beslutning, som den norske regering står overfor.

”Det handler om at bruge samfundets midler. Men det er vigtigt for os at opretholde konkurrencen inden for norsk luftfart,” siger han til NTB.

 

Relaterede artikler:

Jacob Schram: Sommeren har været grusom

Norwegian-aktien under én krone

Norwegian: Gigantunderskud på 3,8 milliarder kroner