Stort kapitalbehov hos Cimber Sterling

Efter et stort underskud i tredje kvartal har Cimber Sterling tabt hele sin egenkapital. Situationen understreger behovet for tilførslen af et betydeligt trecifret millionbeløb i ny kapital, ikke mindst hvis selskabet skal have en langsigtet løsning.

Den 14. december 2011 overførte Københavns Fondsbørs det danskbaserede flyselskab Cimber Sterling Group A/S til observationslisten, idetmere end 50 procent af selskabets egenkapital var tabt.

Der har selskabet været lige siden, og da Cimber Sterling onsdag offentliggjorde sin delårsrapport for finansårets 3. kvartal 2011/12 var der ikke megen trøst at hente for aktionærerne.

Underskuddet på den primære drift (EBIT) blevpå 81,5 mio. kroner og nettoresultatet et underskud på 99,7 mio. kroner.

Det er bedre end samme periode året før, så driftsmæssigt er selskabet på rette vej, men kapitalmæssigt er Cimber Sterling i knæ.

Selskabet har tabt hele egenkapitalen og mere til. Egenkapitalen var ved udgangen af januar måned i et minus på 82,5 mio. kroner, og der ventes derfor en ekstraordinær generalforsamling inden udgangen af april for at sikre en rekapitalisering af selskabets tabte egenkapital.

Først der kan aktionærerne forvente en afklaring af fremtiden for selskabet, og selvom Cimber Sterling nu har skåret til i forretningsgrundlaget, så er selskabet endnu ikke overskudsgivende.

Forøget kapitalbehov

Problemet forværres af, at Cimber Sterling siden 31. januar har været nødt til at låne yderligere 150 millioner kroner af hovedaktionæren Mansvell Enterprises, således at gælden i dag er over 600 mio. kroner.

Analytikere har tidligere vurderet, at der skulle tegnes nye aktier for op imod 250 millioner kroner, men det vil alene kunne betale gælden til hovedaktionæren.

Kapitalbehovet afhænger naturligvis af ambitionerne og strategien, men uanset hvad er der brug for ny kapital, dels til at betale den gamle gæld, dels til at sikre et fornuftigt økonomisk fundament for fremtiden.

Der er flere muligheder for et selskab, der har tabt egenkapitalen og fortsat taber penge. Det mest vidtrækkede er en betalingsstandning eller konkurs, men det har man hidtil undgået fordi man i flere omgange har fået tilført ny kapital eller lån.

Det har været en blanding af både de private aktionærer, de gamle aktionærer i ejerfamililien, forretningsmanden Karsten Ree og også “lokal“ sønderjysk kapital fra Danfoss-familien.

Og så naturligvis pengene da Mansvell Enterprises Ltd. den 1. august 2011 tegnede 110.500.000 nye aktier i en rettet emission og derved erhvervede70,8 % af aktierne i det danske luftfartselskab.

Prisen var 1,50 krone per aktie, svarende til, at den nye storaktionær betalte i alt 165.750.000 kroner for sine aktier, men hovedparten af de penge blev brugt til at betale forfaldne kreditorer.

Hvad vil hovedaktionæren?

Set ude fra virker det mærkværdigt, at man – i hvert fald til tider – har drevet en børsnoteret virksomhed på randen af konkurs. Også derfor trænger Cimber Sterling -selskabet, kunderne, medarbejderne og aktionærerne -til en langsigtet afklaring.

Hidtil har de private aktionærer kunnet undre sig over, at den nye storaktionær ikke aktivt har anvendt Cimbers børsplatform. De oprindelige planer var at skabe Nordens største regionale flyselskab ved at sammenlægge Skyways, City Airline og Cimber Sterling.

I længden kan Cimber Sterling ikke holde til at skulle låne sig frem og finansiere underskud med lån fra hovedaktionæren. Strategisk kræver det en afklaring af det økonomiske fundament, hvis virksomheden for alvor skal tilbage på ret kurs i børslisterne.

Historien om CiumberSterling som børsnoteret selskab har vist, at man har skabt store underskud, men også at man indtil nu har formået at holde kreditorerne for døren med en blanding af lån ogkapitaltilførsel.

Men problemet er, at den nye aktiekapital, der blev tilført i sommeren 2011 blev brugt til at betale gammel gæld og dermed ikke rustede selskabet strategisk. Hvis man skal undgå samme fejltagelse, skal den kommende kapitaltilførsel være betydelig.

En ny kapitaltilførsel vil yderligereudvande de gamle aktionærer, men er nødvendig, hvis Cimber Sterling skal kunne fortsætte de flyvninger, der startede for mere end 60 år siden.