Succes for SAS i CPH

SAS-Gruppens vækst i Københavns Lufthavn var større end gruppens samlede passagervækst.

I 2012 rejste 28,2 mio. passagerer med de hvide, blå og røde SAS-fly. Det er en fremgang på 3,7 procent.

”Totalt har vi kunne byde over en million flere passagerer velkommen i 2012. Samtidig kan vi notere os en stabil og høj kundetilfredshed i gennem året, som blev afsluttet med en rekordhøj tilfredshed i december måned,” siger Rickard Gustafson, koncerndirektør for SAS.

Hvis man zoomer ind på SAS’ trafik fra Københavns Lufthavne, så vil man se, at SAS voksede mere i København end når man ser ud over hele luftfartsselskabets rutenet. Således havde SAS og datterselskaberne Blue1 og Widerøe 5,2 procent flere passagerer i 2012 end i 2011 i Københavns Lufthavn.

Tal fra Københavns Lufthavn viser, at SAS-gruppen i 2012 sendte 10,3 mio. passagerer igennem terminalerne mod 9,8 mio. passagerer før.

I foråret omlagde finske Blue1 sit rutenet, så Helsinki ikke længere var selskabets primære trafikknudepunkt. Det blev i stedet Københavns Lufthavn. Det har været med til at fordoble antallet af Blue1-passagerer i København. Den 1. november ophørte Blue1 imidlertid med at operere egne flyvninger og er i dag blot produktionsselskab for SAS.

Færre arbejdsdage
Fremgangen i antallet af SAS-passagerer i Københavns Lufthavn betyder også, at SAS og datterselskaberne Blue1 og Widerøe har øget sin andel af trafikken i Københavns Lufthavn fra 43 til 45 procent af lufthavnens 23,3 mio. passagerer i 2012.

I december måned måtte SAS notere sig en passagertilbagegang på 2,6 procent. Det skyldes primært at julen faldt således, at der var 20 procent færre arbejdsdage i december 2012 end i samme måned året før. Og det gav færre forretningsrejsende.