Ubetalte regninger, skærpet opsyn fra myndighederne og ansatte, der nedlægger arbejdet, fordi de ikke har fået løn. Sådan ser hverdagen lige nu ud for lavprisflyselskab, der er i økonomisk uføre.
Skruen strammes for SpiceJet, der i disse dage kæmper med økonomiske udfordringer. Udviklingen har været under opsejling et stykke tid, men den senere tid har der været en række tilfælde, hvor det har stået klart, at situationen i det indiske lavprisflyselskab er presset.
Nu er det kommet så vidt, at Directorate General of Civil Aviation (DGCA), der er navnet på de civile luftfartsmyndigheder i Indien, har sat selskabet under skærpet opsyn, fordi man vil sikre sig, at de økonomiske genvordigheder ikke fører til, at SpiceJet slækker på sikkerheden ombord.
Det intensiverede opsyn betyder, at der vil blive foretaget flere stikprøvekontroller samt overvågning i nattetimerne. Tidligere på måneden besøgte myndighederne desuden en af SpiceJets tekniske faciliteter, hvilket afslørede visse mangler. Det fortæller en embedsmand fra DGCA til The Hindu.
Lever af te og kan ikke betale husleje
Som nævnt følger beslutningen fra Directorate General of Civil Aviation i kølvandet på en længere periode, hvor offentligheden har fået indblik i, at SpiceJet tilsyneladende har svært ved at få forretningen til at løbe rundt.
Det er henved to måneder siden, at selskabets personale har fået betaling for deres arbejde. Det fik for nyligt 80 af flyselskabets ansatte ground handlers, chauffører og rengøringsfolk i Guwahati til at nedlægge arbejdet i flere dage.
De demonstrerede i stedet udenfor en af de lokale lufthavne, hvilket resulterede i, at SpiceJet udbetalte lønningerne for juli til en del af de dem. Der fortælles desuden om ansatte, der må overleve på blot en kop te om dagen eller pantsætte ejendele for at få råd til at betale husleje.
Den tiltagende pressede situation for flyselskabet har også betydet, at 150 kabineansatte er blevet sendt på orlov uden løn.
Måtte flyve tomme til Indien
Det er dog ikke kun løn, som SpiceJet ikke har betalt. Der har også været tilfælde, hvor flyselskabet ikke har fået afregnet andre udgifter, som man burde. Det har blandt andet gjort sig gældende i Dubai International Airport (DXB) den 29. august.
Her førte ubetalte regninger fra ground handling-selskabet Dnata til, at personalet nægtede at foretage check-in for passagerer, som havde billet til de 11 daglige flyvninger, som SpiceJet har på afgangstavlerne i lufthavnen.
Derfor måtte en del af disse flyvninger aflyses, hvorefter flyene blev fløjet tomme hjem til Indien. Nu forlyder det, at Dubai-lufthavnen overvejer at fratage SpiceJet selskabets slots i lufthavnen i og med det ikke er første gang, at noget lignende er foregået.
En talsperson fra SpiceJet har sidenhen udtalt, at alle selskabets flyvninger til og fra Dubai nu igen afvikles efter planen.
Relaterede artikler:
Første lavprisrute mellem Europa og Indien