Boeing 767-300 flyet fra Omni Air på landingsbanen i Aurel Vlaicu Airport i Bukarest. (Foto fra Twitter)

Tidligere SAS-leverandør i uheld med Boeing 767

En Boeing 767-300ER fra amerikanske Omni Air, der tidligere har fløjet for SAS på USA-ruter, forulykkede under en landing i Bukarest, da venstre landingsstel brød sammen.

Passagererne om bord på en chartret Boeing 767-300ER (registrering N423AX, red.) fra amerikanske Omni Air International slap med skrækken, da ventre side af flyets landingsstel i fredags brød sammen under en landing i Aurel Vlaicu Airport i Bukarst – også kendt som Băneasa Airport.

Flyet havde som rutenummer OY703 været undervejs fra Kabul i Afghanistan med 49 passagerer og 15 besætningsmedlemmer, da venstre side af landingsstellet brød sammen under landingsafløbet kl. 14.54 på bane 07. Flyet kurede ned ad banen og standsede på centerlinjen med venstre motorkappe hvilende på asfalten.

Ingen af de ombordværende, der formentlig er fra USA´s militær, kom til skade ved den efterfølgende evakuering via flyets redningsslisker.

Bukarest var ikke slutdestination for flyet, der blot skulle foretage en teknisk mellemlanding for at tanke brændstof. Den endelige destination var Washington D.C. i USA.

Fløj for SAS og Novo Nordisk
Ulykkesflyet er et af 11 Boeing 767-fly i det amerikanske flyselskabs flåde, der har en gennemsnitsalder på 22 år. Uheldsflyet havde en alder på næsten 25 år og har tidligere været beskæftiget hos Continental Airlines og australske Ansett.

En Boeing 767-300ER fra Omni Air International parkeret i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Omni Air International er hjemmehørende i Tulsa Internatíonal Airport i Oklahoma og blev i slutningen af 2018 solgt til Air Transport Services Group.

Selskabet har dog ved flere lejligheder opereret i Europa. I september sidste år deltog Omni Air i Operation Matterhorn, hvor strandede britiske rejsende skulle bringes hjem fra hele verden efter konkursen i Thomas Cook Group.

Mest kendt i Danmark er selskabet fra sommeren 2013, hvor SAS i to måneder wetleasede en Boeing 767-300ER til at flyve mellem København og New York-Newark. Årsagen var, at SAS manglede flykapacitet, da en Airbus A340-300, der skulle fungere som reservefly, ikke var ankommet rettidigt fra LAN Chile.

Næsten samtidigt valgte medicinalkoncernen Novo Nordisk at benytte flyselskabet til charterflyvninger fra Baltimore og Atlanta til København i forbindelse med, at 3.000 af koncernens amerikanske medarbejdere skulle deltage i uddannelsesaktiviteter i Danmark, så på et tidspunkt var der tre fly fra det amerikanske selskab i CPH samtidigt.

 

Relaterede artikler:

SAS: Vi kan stå inde for Omni Air

Novo etablerer luftbro fra USA

Omni skal flyve Washington-rute for SAS