Airbus A220-300 fra Air Baltic i Riga International Airport. (Foto: Air Baltic | PR)

Tilbyder flere ruter end i 2019

Trods en halvering af passagertallet i forhold til 2019, så betjener airBaltic i dag næsten 90 ruter, mens antallet på samme tidspunkt i 2019 var omkring 70 ruter.

Det går stærkt med genopretningen hos det lettiske flyselskab airBaltic. I august var der 280.800 passagerer ombord på selskabets fly, og det var dobbelt så mange som samme måned sidste år, men stadigvæk halvdelen af 2019-niveauet, hvor 566.093 passagerer fløj med selskabet.

Til gengæld tilbyder airBaltic i dag flere ruter, end man gjorde på samme tidspunkt i 2019. Dengang var der omkring 70 ruter, mens man i dag er nået op på lige i underkanten af 90 ruter.

“For at opretholde en væsentlig konnektivitet og imødekomme efterspørgslen efter fritidsrejser lancerede vi i sommer et udvalg af nye solrige destinationer. Samtidig forbinder vi Riga, Tallinn og Vilnius med store europæiske forretningscentre og transithubs,” siger Martin Gauss, der er koncernchef hos airBaltic.

Fra hovedbasen i Riga International Airport flyves der både til fritids- og forretningsdestinationer, mens ruterne fra Tallinn og Vilnius primært koncentrerer sig om forretningsrejsemarkedet.

Tre danske ruter og 31 fly
Til Københavns Lufthavn flyver airBaltic i øjeblikket både fra Riga og Tallinn med henholdsvis 10 og tre ugentlige frekvenser, mens der også er tre ugentlige afgange fra Riga til Billund.

Der flyves med de rummelige og støjsvage 145-sæders Airbus A220-300, som det letttiske flyselskab har skabt en enhedsflåde af. Før coronapandemien havde man netop pensioneret de aldrende Boeing 737-fly, og i starten af pandemien blev det besluttet at tage Q400-flyene ud af flåden noget tidligere en planlagt.

Tirsdag i denne uge fik airBaltic leveret sit 31. eksemplar af A220 fra fabrikken i Montreal, og flyet ventes at ankomme til Riga tidligt torsdag morgen. Dermed har airBaltic fået leveret seks ud af syv nye fly i 2021 ud af en samlet ordre på 50 fly. Herudover har selskabet en option på yderligere 30 fly af samme type.

Den lettiske stat ejer i dag 96,14 procent af flyselskabet, mens den danske finansmand Lars Thuesen er i besiddelse af de resterende 3,86 procent gennem sit helejede selskab Aircraft Leasing 1 SIA.

 

Relaterede artikler:

Flere passagerer og flere fly til airBaltic

Milliardunderskud hos airBaltic

AirBaltic fortsætter imponerende vækstrejse