Forpladsen i Aalborg Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Tjente 3,58 kroner per passager

Aalborg Lufthavn kom ud af 2015 med en bundlinje på 5,2 mio. kroner, hvilket var en fremgang på 65 procent i forhold til året før. Hver afgående og ankommende passager sikrede således 3,58 kroner til lufthavnen.

Året 2015 var et godt år for Aalborg Lufthavn, der satte passagerrekord med 1.422.289 rejsende gennem terminalen. Det var således passagermæssigt det bedste år i lufthavnens 77-årige historie.

Nøgletal fra lufthavnens årsrapport for 2015 viser, at økonomien er fulgt godt med. Således er omsætningen steget med knap 11 procent til 177,4 mio. kroner, mens nettooverskuddet er vokset med hele 65 procent til 5,2 mio. kroner.

“Væksten er kommet fra øget salg i non-aviation, hvilket først og fremmest er duty-free salg. Men der er også kommet øgede indtægter fra handling og passagerafgifter,” forklarer Aalborg Lufthavns administrerende direktør, Søren Svendsen, til CHECK-IN.dk.

Ved udgangen af 2015 er egenkapitalen i andelsselskabet øget til 137,5 mio. kroner, og det må de nuværende seks ejerkommuner være ganske tilfredse med, idet staten i 1998 overdrog ejerskabet af Aalborg Lufthavn til dengang 13 nordjyske kommuner for 0 kroner.

Ønsker udvikling fremfor bundlinje
Sammenligner man nøgletallene med eksempelvis Billund Lufthavn vil man dog opleve forskelle. I Aalborg Lufthavn omsatte man i 2015 for omkring 122 kroner per passagerer, mens det tilsvarende tal i Billund var 223 kroner per passagerer.

Zoomer man ind på bundlinjen bliver forskellen mere markant. Mens Aalborg Lufthavn tjente 3,58 kroner per passager, kunne Billund Lufthavn hente 14,99 ned på bundlinjen fra de lidt flere end 2,9 mio. passagerer der rejste gennem den syddanske lufthavn sidste år.

Det hænger blandt andet sammen med, at Aalborg Lufthavn tilbyder gratis parkering, mens lufthavnen i Billund har betalt parkering, som dermed øger omsætningen per passager. Samtidig har Billund Lufthavn en større andel af charterpassagerer, der traditionelt bruger mange penge i lufthavnens butikker og restauranter.

“Vi kunne sagtens få 50 millioner kroner mere ned på bundlinjen ved at tage betaling for parkering. Vores ejere vil dog hellere have vækst end store tal på bundlinjen,” siger Søren Svendsen.

Hos Aalborg Lufthavn har man for længe siden erkendt, at det ikke er muligt i forhold til lufthavnens grundlæggende formål at nå op på siden af den sydlige konkurrent. Med et formål, der hedder, “at fastholde og styrke lufttrafikken til og fra Nordjylland og arbejde for, at der etableres et alsidigt tilbud af flyforbindelser til og fra Nordjylland,” handler det ikke om profitmaksimering. I stedet er det vigtigere at styrke infrastrukturen i regionen.

“Det har været vigtigt for os at fastholde gratis parkering og ikke at hæve trafikafgifterne. Således er Aalborg Lufthavn nu den afgiftsmæssigt billigste lufthavn i Danmark. Årets nettoresultat på godt 5,2 millioner kroner er tilfredsstillende og omkring en million kroner bedre end budget,” hedder det fra den nordjyske lufthavnsdirektør.

Ryanair ikke ønsket i Aalborg
Naturligvis er der også mulighed for at skabe vækst ved at investere i øget ruteudvikling, der eventuelt skulle finansieres med betalt parkering. Men den forretningsmodel hælder Aalborg Lufthavn ikke til.

“Det ville betyde, at vi i første omgang ville tiltrække lavprisflyselskaber. Vi har en policy om, at vi ikke vil have Ryanair som kunde i lufthavnen, og derudover ønsker vi at behandle alle flyselskaberne ens. Vi tror ikke, at Ryanair er gode for en lufthavn af vores størrelse,” understreger Søren Svendsen.

I stedet vil Aalborg Lufthavn fortsætte med at markedsføre fri parkering fremfor at betale flyselskaberne for at etablere sig i lufthavnen.

“Gratis parkering gør op med den traditionelle måde, hvorpå man definerer et optageområde. Der er også virksomheder, der godt kan regne ud, hvor meget man sparer på fri parkering i Aalborg Lufthavn,” mener lufthavnsdirektøren.

Forventningerne til 2016 er et overskud på omkring 5,8 mio. kroner samt en svag passagervækst til omkring 1,5 mio. passagerer.

Aalborg Lufthavn er et andelsselskab, der ejes af kommunerne i Aalborg, Jammerbugt, Rebild, Brønderslev, Frederikshavn og Vesthimmerland.