Den kommende lufthavn i Nuuk (Illustration: Kalaallit Airports International A/S)

To danskere i bestyrelsen for de grønlandske lufthavne

Den danske stat har udpeget afgående TV 2-direktør og CPH-bestyrelsesmedlem til bestyrelsen i det selskab, der skal bygge to af de tre nye, grønlandske lufthavne.

Aftalen om, at den danske stat skal medfinansiere de tre nye grønlandske lufthavne, giver samtidig staten ret til to pladser i bestyrelsen for Kalaallit Airports International A/S. Den ret har den danske stat nu benyttet sig af, idet den tidligere TV2-direktør, Merete Eldrup, og direktør i NCC, Marlene Haugaard, indtræder i bestyrelsen.

Specielt sidstnævnte har en betydelig erfaring fra byggebranchen, og Marlene Haugaard blev da også sidste år netop valgt ind i bestyrelsen for Københavns Lufthavne A/S som uafhængigt medlem, fordi hun ”har mere end 30 års indgående kendskab og erfaring med ledelse, konsulentbistand og strategisk rådgivning inden for beton- og byggebranchen samt miljøteknik,” som CPH skrev om hende i indkaldelsen til generalforsamlingen i 2018.

”Det er glædeligt, at staten har valgt at udpege to erfarne bestyrelsesmedlemmer, som kan bidrage til lufthavnsprojekternes videre fremdrift, og jeg og resten af bestyrelsen ser meget frem til samarbejdet med dem”, siger bestyrelsesformand i Kalaallit Airports Holding A/S, Jóhannus Egholm Hansen.

Daglig ledelse styrket
Også den daglige ledelse af Kalaallit Airports er blevet styrket, idet man har udvidet direktionen til at bestå af tre medlemmer. Udover den relativt nyudnævnte administrerende direktør, Peter Wistoft, består direktionen nu også af den tyske projektdirektør, Johannes Ehmanns, og viceprojektdirektør Aviaaja Karlshøj Knudsen.

Johannes Ehmanns er uddannet ingeniør med speciale i lufthavne, og har en lang karriere bag sig som teknisk konsulent og projektleder på lufthavnsprojekter i Afrika, Rusland, Mellemøsten, Asien og Sydamerika.

Aviaaja Karlshøj Knudsen er uddannet arkitekt og har været ansat som projektchef i Kalaallit Airports de seneste to år. Nu bliver hun altså forfremmet til viceprojektdirektør med ansvaret for blandt andet sundhed og sikkerhed, kvalitetssikring, grønlandske myndighedsforhold og med fortsat ansvar for projektering og udbud af lufthavnsbygningerne.

Dansk bidrag frigivet
Udover holdingselskabet, Kalaallit Airports Holding A/S, der er 100 procent ejet af det grønlandske selvstyre, består lufthavnsselskabet også af datterselskaberne International A/S og Domestic A/S.

Det grønlandske selvstyre ejer to tredjedele og den danske stat én tredjedel af International A/S, der som nævnt er ansvarlig for opførelsen af Atlantlufthavnene i Nuuk og Ilulissat. Kalaallit Airports Domestic A/S, som skal varetage opførelsen af lufthavnen i Qaqortoq, er 100 procent ejet af holdingselskabet.

Ændringerne i både bestyrelse og ledelse skete i forbindelse med generalforsamlingerne i de tre selskaber forleden, og i samme ombæring blev aftalen med den danske stat om medfinansiering af projekterne gjort endelig. Det betyder også, at staten har frigivet den første del af sit investeringsbidrag på 700 millioner kroner til lufthavnene.

Samtidig har Kalaallit Airports International A/S overtaget arealrettighederne til lufthavnsområderne i Nuuk og Ilulissat fra selskabet Mittarfeqarfiit (red. Grønlands Lufthavne), for 38 millioner kroner. Mittarfeqarfiit varetager den samlede infrastruktur omkring lufttransport af personer og gods i 13 lufthavne og 43 helikopterflyvepladser i Grønland.

Derudover er projektrettighederne for lufthavnene i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq overdraget fra holdingselskabet til henholdsvis Kalaallit Airports International A/S og Kalaallit Airports Domestic A/S. Det er ligeledes forventningen af låneaftalen med Den Nordiske Investeringsbank vil kunne indgås inden udgangen af maj i år.

 

Relaterede links

Demonstration mod udvidelse af lufthavn i Nuuk

Ny atlantlufthavn i Grønland med 18 lukkedage

Grønlandsk lufthavnsdirektør er fratrådt

Grønlandsk lufthavnsaftale godkendt i Folketinget