For at undgå en skrap hestekur for Alitalia dikteret af Air France-KLM, så forsøger Italiens premierminister at mobilisere de statslige jernbaner til at gå ind i Alitalia.
Det italienske flyselskab Alitalia er i så dårlig økonomisk forfatning, at selskabet risikerer livet, hvis der ikke tilføres frisk kapital snarest. Og nu inddrager den italienske premierminister Enrico Letta hjælp fra uventet kant.
Mauro Moretti, der er direktør for det statsejede italienske jernbaneselskab, Ferrovie dello Stato, var således til møde med premierministeren mandag. Letta vil have Ferrovie dello Stato til at blive medejer af Alitalia. Flyselskabet blev i 2009 reddet fra konkursens rand af en gruppe italienske investorer samt Air France-KLM.
Sekundært knudepunkt
Lettas uventede træk skal ses som et modsvar til Air France-KLM’s tilbud om hjælp til det italienske flyselskab. Air France-KLM-gruppen erklærede i sidste uge, at de er interesserede i at øge deres 25 procents ejerandel i Alitalia, skyde penge ind i selskabet og dermed sikre dets overlevelse. Men med den hjælpende hånd følger også betingelser om markante besparelser og rationaliseringer.
Det er således ikke utænkeligt at Roms Fiumcino-lufthavn med Air France-KLM ved roret ville blive reduceret til et sekundært trafikknudepunkt med kun et fåtal af egne interkontinentale ruter. I stedet vil italienerne være nødt til i stor stil at skulle skifte fly i Paris Charles de Gaulle eller Amsterdams Schiphol, som i dag er Air France-KLM’s to primære trafikknudepunkter.
Fra flere sider i Italien er der blevet spekuleret i, om ikke en fransk-hollandsk invasion ville betyde mange mistede arbejdspladser og et Alitalia, der vil blive skrællet ind til benet.
Det er angiveligt for at undgå sådan en situation, at Enrico Letta mandag eftermiddag havde inviteret Ferrovie dello Stato’s direktør til møde.
Noget nær monopol
På den anden side vil et Ferrovie dello Stato-medejerskab af Alitalia ikke nødvendigvis være uproblematisk og gå glat igennem hos konkurrencemyndighederne. Ferrovie dello Stato og Alitalia konkurrerer således intenst om trafikken mellem Italiens to største byer, Rom og Milano. En trafik, som de to ville få noget nær monopol på.
Siden redningen i 2009 har Alitalia akkumuleret et samlet underskud på knap 6,3 mia. danske kroner og en gæld på omkring 7,5 mia. danske kroner. Og snart er pengekassen tom.