Ibaraki Lufthavn ligger 85 km nordøst for Tokyo. (Foto: Wikimedia Commons)

Tokyo kan få ny lufthavn

Lavprislufthavnen Ibaraki i Japan har planer om at tilføje ”Tokyo” til sit navn, selv om den ligger halvanden times kørsel fra den japanske hovedstad.

Det er et kendt ”trick” blandt lavprisflyselskaber at markedsføre sekundære lufthavne på kendte bynavne som eksempelvis Paris eller New York, selv om lufthavnen måske ligger et par timers kørsel fra den pågældende metropol.

Markedsføringstricket kan også bruges af lufthavnene selv, og det har Ibaraki Lufthavn i Japan tilsyneladende fundet ud af.

Du har sandsynligvis aldrig hørt om Ibaraki Lufthavn, medmindre du har et særligt kendskab til Japan, men lufthavnen ligger cirka 85 kilometer nordøst for den japanske hovedstad Tokyo – eller omkring halvanden times kørsel i bil og endnu længere rejsetid med offentlig transport.

Civil lufthavn siden 2010
Ibaraki var oprindeligt en militær flyvestation under navnet Hyakuri, men i 2010 blev der også etableret en civil lufthavn på stedet med navnet Ibaraki. Lufthavnen har især fokus på lavprisflyvninger og charterflyvninger, og den blev ved etableringen set som en mulig konkurrent til Tokyos to internationale lufthavne – Narita og Haneda.

Ibaraki har dog hidtil ikke rigtigt kunnet markedsføre sig som en ”Tokyo-lufthavn”, men nu rapporterer det japanske medie SoraNews24, at lufthavnen måske vil få tilnavnet ”Tokyo Ibaraki Lufthavn”, hvis guvernøren i Ibaraki ellers kan godkende navnet.

Ved at tilføje ”Tokyo” til navnet, håber lufthavnen, at den vil være i en bedre position til at konkurrere med storlufthavnene Narita og Haneda om at tiltrække blandt andet udenlandske flyselskaber.

Ruter til Kina og Taiwan
Ibaraki Lufthavn betjenes i dag af lavprisflyselskaber som japanske Skymark Airlines, kinesiske Spring Airlines og taiwanske Tigerair Taiwan. Lufthavnen har foruden ruter til japanske destinationer som Kobe og Sapporo også ruter til Shanghai i Kina og Taipei i Taiwan.

Ibaraki Lufthavn havde i 2017 i alt 656.000 passagerer og var dermed ifølge det japanske transport- og turistministerium den 41. største lufthavn i Japan – langt efter konkurrenterne Haneda og Narita som med henholdsvis 85 millioner og 39 millioner passagerer i 2017 er de absolut største lufthavne i Japan efterfulgt af Kansai (Osaka), Fukuoka og New Chitose (Sapporo).

Ibaraki er dog stadig den tredjestørste lufthavn i Tokyo-området og kan måske snart også pryde sig med navnet på Japans hovedstad.

 

Relaterede artikler:

Officielt: SAS åbner rute til Tokyo-Haneda

Finnair med første Haneda-rute fra Norden

Sidste SAS-flyvning til Tokyo-lufthavn efter 42 år