Trængsel på Tallinn-ruter

I sommertrafikprogrammet 2016 vil kapaciteten på flere af ruterne fra de skandinaviske hovedstæder til Tallinn være tredoblet. Det bliver en kamp mellem SAS og fire andre flyselskaber.

Interessen for at flyve fra Skandinavien til Estlands hovedstad Tallinn blev markant øget, da Estonian Air i lørdags måtte indgive konkursbegæring efter en afgørelse i EU-Kommissionen, der fastslog, at det estiske flyselskab skulle betale statsstøtte tilbage til en værdi af omkring 670 mio. kroner.

Dette krav betød en omgående konkursbegæring fra selskabets ledelse.

Men allerede dagen efter var de første fly på vingerne på de tidligere Estonian-ruter. Det var selskabet Nordic Aviation Group, som den estiske stat etablerede den 25. september i år, da man kunne fornemme, i hvilken retning afgørelsen i EU pegede hen. Nordic Aviation Group har i første omgang indgået aftale med Adria Airways, der via seks underleverandører skal betjene otte ruter til og fra Tallinn.

Men allerede mandag morgen kunne SAS også melde sig i køen af operatører, der vil være klar til at betjene Tallinn. SAS åbner tre ruter til den estiske hovedstad fra henholdsvis København, Stockholm og Oslo med samlet otte daglige afgange.

Første SAS-afgang finder sted mandag den 16. november, når SK1701 sætter kursen mod Tallinn fra Københavns Lufthavn. I første omfang skal en wetlease-operatør stå for flyvningerne til Tallinn, men fra årsskiftet forventer SAS at indsætte CRJ900-fly fra København og Oslo samt ATR72-fly fra Stockholm.

Fra Skandinavien til Tallinn S16

Fra Selskab Antal uge Flytype Kapacitet
København SAS 21 CR9 3.696
København Nordic Aviation 19 100 4.142
40 7.838
Stockholm-ARN SAS 28 AT7 3.920
Stockholm-ARN Nordic Aviation 23 ATP 3.128
Stockholm-ARN Avies 6 J31 216
Stockholm-BMA airBaltic 12 DH4 1.824
69 9.088
Oslo SAS 7 CR9 1.232
Oslo Nordic Aviation 12 100 2,616
Oslo Norwegian 4 738 1.488
23 5.336
Trondheim Nordic Aviation 2 100 436
2 436

Kilder: Flyselskaberne

Det bliver således fem flyselskaber, der skal kæmpe om passagererne på de skandinaviske ruter til Tallinn. Slaget kommer til at stå mellem SAS og estiske Nordic Aviation Group, men airBaltic kan forstyrre, når selskabet åbner med to daglige afgange fra Tallinn til Bromma den 27. marts.

Norwegian har hidtil fløjet fire gange om ugen fra Oslo til Tallinn, men selskabets fly vurderes at være for store til at betjene de andre markeder, der er præget af høj frekvens og mindre fly.

Lettiske AirBaltic – med hovedbase i Riga – har hidtil ført sig aggressivt frem og åbnede tidligere på året nye ruter fra Tallinn til blandt andet Berlin og Wien, mens Stockholm allerede er på programmet næste sommer fra den estiske hovedstad.

I går præsenterede airBaltic samtidig tyske Ralf Dieter Montag-Girmes som ny investor i selskabet. Han starter med at indskyde 52 mio. euro – eller godt 390 mio. kroner – mens den lettiske stat kommer med 80 mio. euro (ca. 600 mio. kroner), så den tyske investor kan holde en ejerandel på 20 procent, mens den lettiske stat vil sidde på resten.

“AirBaltic er et enestående flyselskab i et unikt nichemarked med Rigs som største hub i Baltikum og med fremragende muligheder i Tallinn og Vilnius,“ sagde Ralf Dieter Montag-Girmes ved gårsdagens pressemøde i Riga.