Check-in automater i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Ernst Tobisch)

Trafikstyrelsen med kampagne for passagerrettigheder

Sommerens travle rejsesæson er over os, og i den forbindelse har Trafikstyrelsen lanceret en kampagne, hvor rejsende kan få svar på, hvad man skal gøre, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst.

Flyselskaber er forpligtet til at oplyse passagerer om deres rettigheder i tilfælde af forsinkede afgange eller helt aflyste afgange.

Det sker dog, at flyselskaberne glemmer dette, og i den forbindelse har Trafikstyrelsen lanceret en kampagne på Facebook, der vil køre hele sommeren igennem. Kampagnen indeholder en lille video med navnet ”Hvis alt ikke flyver som planlagt”, hvor passagerer kan høre, hvad de har krav på fra flyselskabet, hvis deres fly bliver væsentligt forsinket eller helt aflyst.

I videoen møder man specialkonsulent Camilla Bloch-Egendal og kontorchef Line Elikofer, der anbefaler at kende sine rettigheder, før man drager med fly ud i den store verden.

”Budskabet er, at du altid har ret til at få dækket udgifter til forplejning og indkvartering på hotel, hvis dit fly bliver væsentligt forsinket. Og hvis din flyrejse bliver helt aflyst, har du stadig ret til at få ombooket din flyrejse eller få refunderet udgifterne til flybilletten,” lyder det.

Fik erfaringer fra rejsekaos i 2022
Det pointeres, at hvis et flyselskab ikke selv er skyld i en forsinkelse, har man som passager ikke ret til en kompensation fra flyselskabet på op til 600 euro (4.470 kroner, red.).

Det er vigtigt, at man altid klager først til sit flyselskab, hvis det ikke umiddelbart har i sinde at refundere udgifter ved forsinkede eller aflyste afgange.

”Får du ikke et tilfredsstillende svar fra flyselskabet inden for seks uger, kan du klage direkte og gratis til Trafikstyrelsen. Det er ikke nødvendigt at benytte de private flykompensations-firmaer, der tager sig godt betalt for at håndtere en klage, som i sidste ende ofte bliver behandlet i Trafikstyrelsen alligevel,” forklarer Line Elikofer.

Sommeren giver hvert år ekstra travlhed for flyselskaber og lufthavne, når folk rejser på ferie i udlandet. Nogle somre afstedkommer flere forsinkede eller aflyste flyvninger end andre, hvoraf en af disse fandt sted i 2022. Sommeren sidste år bød nemlig på decideret rejsekaos i særligt mange europæiske lufthavne som følge af især manglende personale.

Sommeren 2022 var den første travle sommer siden coronapandemiens udbrud, og alle aktører i luftfartsbranchen gjorde sig værdifulde erfaringer, der efter alt at dømme vil betyde en mere kontrolleret sæson i år til glæde for passagererne.

 

Relaterede artikler:

IATA: Ny lovgivning vil ikke forhindre forsinkelser

Flypassagerer skal lære at klage selv

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene