Fly fra Air France i Paris Orly Airport. (Foto: EQRoy | shutterstock)

Tvunget til at afgive slots til konkurrent

Air France har måttet afgive 18 slotpar i Paris Orly til gengæld for, at de fik statsstøtte under coronakrisen. EU-Kommissionen har valgt spanske Vueling til at overtage slottiderne.

EU-Kommissionen godkendte tilbage i april i år, at Air France måtte modtage økonomisk støtte fra den franske stat på op til fire milliarder euro (30 milliarder kroner, red.).

Til gengæld for dette skulle det franske flyselskab afgive 18 daglige slotpar (start- og landingstilladelser, red.) i Paris Orly, der er den næststørste lufthavn i den franske hovedstad. Dette for at undgå unødige konkurrenceforvridninger, efter flyselskabet havde fået støtten fra staten i forbindelse med sin rekapitalisering.

Flyselskaber har kunnet ansøge om at overtage de 18 slotpar, og EU-Kommissionen har valgt Vueling i sin proces. Det spanske lavprisflyselskab kan tage de ekstra slottider i brug fra november i år.

”Dette vil gøre det muligt for Vueling at udvide sine aktiviteter i denne meget overbelastede lufthavn og bidrage til at sikre rimelige priser og øget valgmulighed for europæiske forbrugere,” siger danske Margrethe Vestager, der er EUs konkurrencekommissær, i en pressemeddelelse.

Svært for flyselskaber at udvide i Orly
Den franske stat accepterede EU-Kommissionens krav om, at der skulle gives noget til gengæld for statsstøtte til Air France. I denne sammenhæng indvilligede staten i at afgive slots i Paris Orly, hvor Air France har en betydelig markedsstyrke.

Orly-lufthavnen er så overbelastet, at flyselskaber ikke kan få adgang til start- og landingstilladelser. Men nu er Vueling altså blevet udvalgt til at kunne konkurrere mere med Air France ”til fordel for forbrugerne”, som det lyder fra EU-Kommissionen.

Flere flyselskaber søgte om at få de attraktive slottider fra Air France, og valget faldt således på Vueling. Beslutningen blev truffet efter en grundig proces, hvor ansøgningerne blev vurderet i detaljer. Det blev blandt andet vægtet højt, at det flyselskab, der ville overtage slottiderne, allerede skulle have en base i Orly-lufthavnen.

Stærk tilstedeværelse i Frankrig
Vueling er en del af International Airlines Group (IAG), hvor blandt andet British Airways og Iberia også hører under. Vueling er et af de større lavprisflyselskaber i Europa, og det har særlig stærk tilstedeværelse i Spanien, Frankrig og Italien.

Flåden hos Vueling består af 127 fly fordelt på seks Airbus A319, 103 Airbus A320 samt 18 Airbus A321.

Vueling opererer i øjeblikket ruter fra både Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn til særligt spanske destinationer. Fra CPH er der imidlertid også en rute til netop Paris Orly, hvor det spanske flyselskab altså nu kan styrke sin tilstedeværelse.

 

Relaterede artikler:

Slottider er luftfartens guld

Frankrig øger indflydelsen i Air France-KLM

Vueling med yderligere tre danske ruter