Terminal 3 i Københavns Lufthavn. (Foto: Ernst Tobisch)

Under 200.000 passagerer i CPH i november

Passagertallet i Københavns Lufthavn går fortsat i den forkerte retning. I november var nedgangen på næsten 91 procent i forhold til samme måned sidste år.

Københavns Lufthavn havde i november en nedgang i trafikken på næsten 91 procent i forhold til samme måned sidste år. Dermed bevæger CPH sig dermed i retning af det bundniveau for trafikken, som lufthavnen oplevede i foråret, hvor passagertallet var helt nede på 98-99 procent af det normale niveau.

I november gik blot 196.252 passagerer gennem terminalerne i CPH i forhold til 2.164.175 i november sidste år. Det svarer til en nedgang på 90,9 procent. I oktober var nedgangen på 85,5 procent, mens lufthavnen i september havde en nedgang på 83,1 procent.

165 afgange og ankomster dagligt
November er normalt en stille rejsemåned i CPH, men i år er nedgangen i både antallet af flyoperationer og passagerer uden fortilfælde. Sidste år var der 680 afgange og ankomster dagligt i november, mens der i år blot har været 165 dagligt. Samtidig viser CPH’s trafikstatistik også, at mindre end hvert tredje sæde i flyene var fyldt.

“Vi kan se, at de få, der rejser, enten er familier, der har nødvendige og uopsættelige besøg eller forretningsrejsende, der har brug for at besøge vigtige kunder,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Lempede regler for erhvervsrejser
Mandag lempede regeringen på rejserestriktionerne for erhvervsrejser. Det betyder, at alle erhvervsrejser nu i udgangspunktet anses som nødvendige, og at erhvervsrejsende kan tage den hurtige antigen COVID-19 test i Københavns Lufthavn og undgå karantæne.

“Det er et lille skridt i den rigtige retning for luftfarten og en god nyhed for danske eksportvirksomheder, at for eksempel rejsemontører, salgsmedarbejdere og andre erhvervsrejsende nemmere vil kunne rejse ud og hjem igen på forsvarlig vis,” siger Peter Krogsgaard.

Indenrigsflyvning har været ramt mindre hårdt
Mens antallet af rejsende på de europæiske ruter fra CPH faldt med 92,3 i november og på de interkontinentale ruter med 91,4 procent, ser det knapt så slemt ud for indenrigsruterne, som havde en nedgang i passagertallet 72,3 procent.

“Københavns Lufthavn er en international lufthavn med masser af forbindelser til Europa og resten af verden. Til gengæld har indenrigstrafikken ikke fyldt så meget, da Danmark er et lille land. Men i takt med at verden er lukket, er indenrigsflyvningens andel af den samlede trafik, der er tilbage, vokset fra fem til 20 procent,” siger Peter Krogsgaard.

Indenrigsruterne fylder også i top-10 listen over destinationer i november med Aalborg som nummer et foran Amsterdam, Istanbul og Stockholm. På femtepladsen følger Rønne, der slår de traditionelt store destinationer som Paris, Frankfurt og London.

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn må låne til fortsat drift

CPH har mistet 16,4 millioner passagerer

Spirende fremgang i CPH er stagneret