Twin Otter fra Nordic Seaplanes. (Foto: Nordic Seaplanes)

Vandflyrute i bureaukratisk klemme

Vandflyruten mellem Aarhus og København kommer heller ikke på vingerne onsdag, da den kroatiske licensindehaver venter på en ny godkendelse.

Trods flere end 400 flyvninger siden begyndelsen af maj måned er vandflyruten mellem Aarhus og København midlertidigt blevet offer for mangler på fly hos et kroatisk flyselskab, der har driftslicensen til at flyve med Twin Otter-fly, der benyttes på den meget omtalte vandflyrute mellem Danmarks to største byer.

Allerede søndag aften måtte Nordic Seaplanes aflyse de fem returflyvninger mandag og tirsdag i denne uge. Sent tirsdag eftermiddag stod det klart, at det også bliver nødvendigt at aflyse samtlige flyvninger på onsdag.

Nordic Seaplanes flyver med sit eget fly på en driftslicens fra European Coastal Airlines (ECA) i Kroatien, og dette selskab er for nylig blevet underlagt en inspektion, hvor der blev konstateret mangler på ECA´s egne fly i Kroatien. Derfor er ECA i gang med at at etablere en ny teknisk organisation, CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization, red.), der overfor myndighederne skal være ansvarlige for driften. Indtil denne organisation er godkendt af de kroatiske myndigheder, kan selskabets egne fly samt andre fly på samme driftstilladelse ikke komme i luften.

Vedligeholdelse i Schweiz
Dette har ramt Nordic Seaplanes, der flyver på ECA´s licens, selvom man benytter sit eget danskregistrerende fly, der intet har med kroaternes vedligeholdelse at gøre.

“Vi har fløjet mere end 400 flyvninger siden starten af maj med kun én aflysning på grund af tåge. Alle flyvninger er gennemført til tiden, og det er meget uheldigt med denne ufrivillige pause til gene for passagererne. Men uanset af vores fly er 100 procent driftsklart og luftdygtigt, er vi nødt til at afvente myndighedernes godkendelse af ændringen af den bagvedliggende organisation. Det ligger udenfor vores kontrol, hvilket vi beklager,” siger administrerende direktør Lasse Rungholm i en pressemeddelelse.

Det schweiziske selskab Zimex styrer vedligeholdelsen af vandflyet hos Nordic Seaplanes og er ifølge direktør Lasse Rungholm en af verdens førende specialister på området med 25 års erfaring med flytypen.

 

Relaterede artikler:

Vandflyrute skruer op

Vandflyver lokker med flyversjusser og fadøl

Milliardæren med vand og benzin i blodet

Vandfly går efter timedrift

Kom i luften med vandflyet