I maj blev der registreret årets hidtil største rejsedag i CPH med 96.000 gennem terminalerne. Lufthavnen sat kurs mod tre sommermåneder med en forventning om samlet 7,5 millioner passagerer.
Et stadig stigende antal rejsende finder vej til terminalerne i Københavns Lufthavn. I maj var der 2.396.548 af slagsen, og dermed var det den hidtil største måned siden coronapandemien brød ud.
Årets største rejsedag blev registreret søndag den 21. maj, hvor hele 96.000 passagerer rejste gennem lufthavnen.
Antallet af passagerer i maj udgjorde 90,4 procent af de op imod 2,7 millioner passagerer, der benyttede CPH i maj 2019. Her skal det retfærdigvis nævnes, at effekterne af en pilotstrejke i SAS rakte ind i de første dage af maj for fire år siden.
Med den hastige genopretning af flytrafikken i Københavns Lufthavn er der stor optimisme forud for de tre sommermåneder, hvor man allerede er godt i gang med den første. Der forventes 7,5 millioner rejsende i de tre måneder, og det vil i givet fald være en halv million flere end i 2022, hvor omkring syv millioner passagerer rejste til eller fra lufthavnen.
“Efter en maj med mange helligdage er højsæsonen for alvor ved at være i gang. Vi ser frem til at tage os godt af de forventede 7,5 millioner rejsende, der skal igennem terminalerne i juni, juli og august og afsted til en af de 177 direkte destinationer, der tilbydes af fly- og charterselskaberne,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Interkontinental fremgang og indenrigstilbagegang
Det er i øvrigt interessant at konstatere, at lufthavnen får stadig flere interkontinentale passagerer tilbage i takt med, at nye interkontinentale ruter er åbnet eller genåbnet. Det gælder SAS til New York-JFK og Tokyo, Air India til Delhi samt Ethiopian Airlines til Addis Ababa. I juni slår det også igennem, at Air Canada har etableret en rute til Montreal.
Antallet af interkontinentale passagerer udgjorde i maj i alt 229.291, hvilket er indeks 85 i forhold til 268.582 rejsende på de interkontinentale ruter i maj 2019. År til dato er det interkontinentale indeks dog stadig på indeks 70 i forhold til samme periode i 2019.
Mens der er betydelig fremgang på de interkontinentale ruter, og passagertallet til de europæiske destinationer er oppe på indeks 92 i forhold til maj 2019, så begynder indenrigstrafikken at blive udfordret. I maj var der således kun 113.468 indenrigspassagerer, hvilket var næsten 13.000 færre end i samme måned sidste år og omkring 28.000 færre end i maj 2019.
Det er den aktuelle mangel på flyveledere hos Naviair, der er årsag til noget af passagertilbagegangen på indenrigsruterne, og herudover er kapaciteten reduceret på Aalborg-ruten, hvor der ikke længere er samme konkurrencesituation med tre operatør på hverdagene. Endelig er SAS-indenrigsruten til Billund ikke kommet i gang efter coronapandemien, og til Midtjyllands Lufthavn i Karup er der væsentlig færre passagerer end tidligere.
Flere end 30 nye destinationer
De største destinationer fra Københavns Lufthavn var i maj henholdsvis London, Oslo og Stockholm i nævnte rækkefølge. Herudover følger de store hubs i Amsterdam og Paris, mens der også er mange rejsende til Helsinki, Milano, Wien og Málaga.
Samlet er der 177 direkte rute- og charterdestinationer fra CPH, og en del af dem er nye.
“Der er i sommerprogrammet flere end 30 nye destinationer på rutekortet – især til rejsemål i Sydeuropa, hvor Spanien målt på antal udbudte flysæder igen er topscorer fulgt af Frankrig og Spanien,” lyder det fra Peter Krogsgaard.
Relaterede artikler:
2,2 mio. passagerer i CPH trods flyveledermangel