Blomster foran Amsterdam Schiphol Airport efter nedskydningen af MH017, hvor 298 personer omkom. (Foto: Roman Boed | CC 2.0)

Historisk afstemning om MH17: Rusland får skylden

Efter en afstemning i FN’s luftfartsorganisation ICAO er der truffet afgørelse om, at Rusland havde ansvaret for nedskydningen af en Boeing 777 fra Malaysia Airlines undervejs fra Amsterdam til Kuala Lumpur.

Rådet for FN’s luftfartsorganisation ICAO har mandag foretaget en afstemning i spørgsmålet omkring MH17, der i juli 2014 blev skudt ned over Donbas-regionen i det østlige Ukraine på en flyvning fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Det skete under kamphandlinger mellem ukrainske styrker og pro-russiske oprørere.

Samtlige 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer blev dræbt, da et russisk jord-til-luft-missil af typen Buk 9M38 ramte flyet, mens det befandt sig i en marchhøjde på 33.000 fod, hvilket svarer til 10.060 meter.

Afstemningen i ICAO var historisk, da det var første gang, at rådet skulle træffe en afgørelse om en tvist mellem to medlemsstater under organisationens særlige enhed, der skal bilægge tvister.

I afgørelsen hedder det, at “Den Russiske Føderation undlod at overholde sine forpligtelser i henhold til international luftlovgivning ved nedskydningen af ​​Malaysia Airlines Flight MH17.”

Australien og Holland rejste påstande
Det var Australien og Holland, der havde henholdsvis 27 og 193 statsborgere ombord på Boeing 777-flyet fra Malaysia Airlines, der havde leveret mundligt og skriftlig dokumentation og materiale til de påstande, som ICAO-medlemmerne skulle tage stilling til.

Der var således enighed om, Ruslands adfærd udgjorde et brud på artikel 3a i konventionen om international civil luftfart, som kræver, at stater “afholder sig fra at ty til brugen af ​​våben mod civile fly under flyvning.”

Vi opfordrer Rusland til endelig at tage sit ansvar for denne forfærdelige voldshandling og give erstatning for dets uhyggelige adfærd,” siger Australiens udenrigsminister Penny Wong i en erklæring.

På et kommende møde vil rådet præsentere et formelt beslutningsdokument, der skal redegøre for de faktiske og retlige årsager, der førte til rådets afgørelsen.

ICAO, der i år fylder 80 år,  repræsenterer 193 medlemsstater, der har til opgave at udvikle og implementere globale luftfartsstrategier, tekniske standarder og kapacitetsudviklende aktiviteter for at udbygge sikkerhed, bæredygtighed og inklusion af globale luftfartstjenester.

 

Relaterede artikler:

MH017-sagen kan komme for Menneskerettighedsdomstolen

Piloter efterlyser bedre risikovurdering af konfliktzoner

Fly fra Skandinavien tæt på MH017-område