Dash-8-flyet fra Air Greenland efter landingen med et punkteret dæk i Nuuk. Foto: Air Greenland

Air Greenland-fly landede med punkteret dæk

En Dash-8 fra Air Greenland måtte tirsdag foretage en landing i Nuuk med et punkteret dæk. Landingen forløb fint, og bagefter var der klapsalver fra passagererne i forbindelse med en debriefing.

’Fly laver en ”blød” landing’.

Sådan lyder overskriften i et ganske informativt indlæg på Air Greenlands hjemmeside omkring en hændelse med et af selskabets fly tirsdag 24. oktober 2023.

Indlægget beskriver således, hvordan en Dash-8-200 med 26 passagerer om bord måtte foretage en såkaldt ”blød” landing i Nuuk som følge af et punkteret dæk på et af højre hovedhjul. Der var tale om flyet med registrering OY-GRR, der efter en flyvetur fra Kulusuk på Grønlands østkyst gjorde klar til landing i Nuuk.

”Vi var på vej fra Kulusuk, da en passager opdager, at det ene dæk på landingshjulet ser fladt ud, da det bliver sænket ned. Det er to minutter før den planlagte landing. Vedkommende giver besked til vores kabineansatte, som viderebragte beskeden til os,” fortæller Edd Arne Lund, der var kaptajn på flyet.

Flyet, der var impliceret i hændelsen, er 26 år og har en ganske farverig historie. Flyet har tidligere fløjet for blandt andet amerikanske Piedmont Airlines, colombianske Aires samt canadiske Avmax Group og dets afrikanske datterselskab Avmax Chad. Flyet, der har 37 sæder, blev en del af Air Greenland-flåden i maj i år.

Det punkterede dæk på Dash-8-flyet fra Air Greenland. Foto: Air Greenland

Passagerer blev rykket rundt
Piloterne hos Air Greenland er trænet i at håndtere situationer med punkterede dæk. Kaptajn Edd Arne Lund har været hos flyselskabet i 25 år, og han har selv prøvet en sådan situation før.

”Når vi letter og lander på en grusbane som i Kulusuk, så kan der ske punktering af dækket, da disse bliver belastet. Derfor er det vigtigt for vores passagerer at vide, at vi har procedurer, vi skal følge. I dette tilfælde skulle vi piloter lige først se det punkterede dæk selv og vurdere omfanget. Derefter giver vi besked til Air Greenlands Operationscenter, OP, om situationen,” siger han.

Mens der blev gjort klar til landing, cirklede Dash-8-flyet rundt vest for Nuuk, inden det landede uden dramatik klokken 13.02 lokal tid. Air Greenland har lagt en video af landingen på YouTube. Hos Flightradar24 fremgår det, at flyet havde cirka 40 minutter ekstra i luften end normalt.

”Vi får givet besked til Mittarfeqarfiit (Grønlands Lufthavne), at der skal være brandbiler klar, og så forklarer vi passagererne om vores plan. De bliver rykket til andre siddepladser, væk fra den side af flyet hvor dækket på landingsstellet er fladt. Det er for deres sikkerhed,” forklarer Edd Arne Lund.

Klapsalver under debriefing
Da alt var klart til landingen i Nuuk, satte Edd Arne Lund og styrmand Jakob Blaabjerg kursen mod landingsbanen. Det er fuldt ud muligt at lande med kun ét hjul, selv om der er to på hver akse.

”Vores plan er at ramme landingsbanen blødt med venstre landingsstel først så tidligt på landingsbanen som muligt efterfulgt af det andet landingsstel. Det gik som planlagt. Flyet landede blødt på begge hovedhjul samtidig,” siger flyets kaptajn.

”Så var det vigtigt at få debriefet passagererne, og vi valgte at gøre det inde i flyet på forpladsen. Vores kabineansat Edvard oversatte til grønlandsk og gav passagererne mulighed for at stille spørgsmål. Det var der ikke. De klappede, så var det ligesom en indikation på, at de var OK og kunne forlade flyet.”

Efter landingen blev OY-GRR trukket ind i hangaren for at få udskiftet dækket. Edd Arne Lund og besætning skulle indgive sikkerhedsrapport, inden deres vagt var slut. De skulle ellers have gennemført endnu en tur til Kulusuk, men tiden med at finde et andet fly betød, at hviletidsbestemmelserne trådte i kraft.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland åbner rute til Canada

Forbedret drift og økonomi hos Air Greenland

Tre Air Greenland-fly på jorden uden reservedele