Air India benytter Boeing 787-Dreamliner på mange internationale ruter.

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017

Air India planlægger at åbne en rute fra Delhi til Skandinavien i 2017. To konkurrerende skandinaviske lufthavne kæmper om ruten.

Det statslige indiske flyselskab Air India flyver til omkring 40 internationale destinationer i USA, Europa, Australien og Asien. Senest har selskabet i april måned åbnet en rute til Wien, og til december kommer Madrid også på rutekortet med en ny rute fra Delhi til den spanske hovedstad.

Men væksten stopper ikke her. Air India har konkrete planer om fem til seks nye ruter i 2017, hvor en skandinavisk destination efter planen skulle være i blandt. Det har flyselskabets topchef netop afsløret i et interview med indiske The Economic Times.

“Vi har lanceret en række nye ruter. Vi har allerede introduceret flyvninger fra Delhi til San Francisco og Wien. Næste år planlægger vi at åbne fem til seks nye ruter til blandt andet Washington, Skandinavien og Afrika. Vi styrer mod vækst,” bekræfter koncernchef Ashwini Lohani til det indiske medie.

I givet fald kan der meget vel blive tale om en Dreamliner-rute. Det indiske flyselskab er en af verdens største Dreamliner-operatører med i alt 21 fly i drift og yderligere seks på vej ind i flåden. Air India benytter da også Boeing 787-8 Dreamliner på den nye rute til Wien.

CPH: For tidligt at sige noget konkret
Air India har længe haft planer om at etablere sig i Skandinavien, og Københavns Lufthavn og Stockholm-Arlanda har begge været aktive bejlere til en eventuel rute til Delhi.

Umiddelbart vil mange vurdere, at Københavns Lufthavn har de stærkeste kort på hånden. Primært fordi CPH stadig er SAS’ største trafikknudepunkt, hvilket giver gode forbindelser videre ud i Skandinavien og Europa. Samtidig betragtes Københavns Lufthavn som et Star Alliance-hub, og Air India blev i 2014 medlem af Star Alliance, som SAS var blandt stifterne af og stadig er et aktivt medlem af.

“Vi arbejder meget intenst på at få en direkte rute fra Københavns Lufthavn til Indien. Indien er et vigtigt marked for mange danske virksomheder, og vi ved fra vores undersøgelser, at en direkte rute står meget højt på mange virksomheders ønskeseddel til os. Derfor har vi også gennem længere tid været i tæt dialog med netop Air India, og vi håber, at den dialog kan være med til at bære frugt,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk. “Konkurrencen blandt de europæiske lufthavne er hård, men vi har fremlagt solide business-cases på en rute til København. Vi har også et tæt samarbejde med de danske og indiske myndigheder, men det er endnu for tidligt at sige noget mere konkret.”

Den største udfordring for Københavns Lufthavn vurderes at være Niels Holck-sagen. Som statsejet flyselskab har Air India angiveligt svært ved at se igennem fingre med, at danske Niels Holck medvirkede ved nedkastningen af omkring fire ton våben i Purulia-distriktet i Vestbengalen i Indien i 1995. Indien begærede ham udleveret fra Danmark til retsforfølgelse i Indien, hvilket Østre Landsret afviste i 2011. Siden da har forholdet mellem Danmark og Indien være noget nedkølet.

Delhi er en af de største uservicerede interkontinentale destinationer fra Københavns Lufthavn med 30.658 indirekte passagerer i 2015. Dette potentiale vil være et godt udgangspunkt for tre ugentlige flyvninger.

Arlanda: Netværksperspektiv i begge ender
Men hos Stockholm-Arlanda har man også nogle fordele, da Sverige – med i underkanten af 10 mio. indbyggere – samlet har 90.000 årlige rejsende til Indien fra 10 lufthavne, hvoraf hovedparten rejser fra Stockholm og Gøteborg. Hvis man borer sig ned i tallene, er der 70.000 årlige rejsende fra Arlanda til hele Indien, mens der fra Stockholm alene er omkring 20.000 årlige passagerer.

“Vi forsøger at være data- og analysedrevne. Når man kigger på tallene, så er markedet markant større for Sverige, da der bor flere mennesker og er flere virksomheder. Det er vigtigt at se netværksperspektivet i begge ender, da vi faktuelt har et større marked end Københavns Lufthavn,” siger Ole Wieth Christensen, Director Intercontinental Route Development hos Swedavía, til CHECK-IN.dk.

Med netværksperspektiv mener rutedirektøren, at Air India kan flyve samtlige 90.000 årlige rejsende fra Sverige ved at benytte føderuter fra hele Sverige til Stockholm i kombination med føderuter fra Delhi til destinationerne i Indien.

Hos Swedavia har man også kigget på, hvor mange indere, der besøger og overnatter i de nordiske lande. I Sverige var der i 2014 registreret 110.000 overnatninger fra Indien. I Danmark var det tilsvarende tal 49.000 og blot 19.000 i Finland, hvorfra Finnair flyver til Delhi. I Sverige ønsker otte ud af de 10 største virksomheder at øge deres investeringer i Indien markant, og tilsvarende er den svenske udenrigshandel mellem Sverige og Indien dobbelt stå stor som udenrigshandelen mellem Danmark og Indien.

“Konkurrencesituationen i Arlanda er ikke så hård som i Københavns Lufthavn, så sammen med de øvrige argumenter tror jeg, at Arlanda har en god chance for at vinde den nye rute fra Air India,” siger Ole Wieth Christensen.

 

Relaterede artikler:

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

CPH atter valgt fra af Air India

Air India kan være på vej til CPH

Nyt Star-medlem vil opfylde stort CPH-ønske