Her ses en A350, der er nået til Station 50 på Airbus-samlefabrikken i Toulouse. Foto: Danny Longhi Andreasen

Airbus reducerer produktionen med 40 procent

Frem til udgangen af 2021 vil Airbus producere 40 procent færre fly, og efterspørgslen vil først nå et normalt niveau senest i 2025, vurderer den europæiske flyproducent.

Airbus havde godt gang i butikken frem til udbruddet af coronavirussen, men herefter er flyproducenten – som alle andre aktører i luftfartsbranchen – blevet hårdt ramt.

I april oplyste Airbus, at produktionen af nye fly ville blive reduceret med en tredjedel, og nu tilpasses produktionshastigheden yderligere. Således er efterspørgslen efter nye fly i øjeblikket så lav, at Airbus sænker produktionen med op til 40 procent.

”Vi kan ikke koble os fra udviklingen hos flyselskaberne. I de næste to år, det vil sige 2020/2021, antager vi, at produktion og flyleveringer vil være 40 procent lavere end oprindeligt planlagt,” siger Guillaume Faury i et interview med det tyske medie Die Welt.

I de seneste to måneder har leveringer af nye fly været nede med 80 procent, og i april leverede Airbus kun 14 ud af forventede 75 nye fly. Flyselskaber verden over har ganske enkelt været forhindret i at tage imod nye fly på grund af rejserestriktioner.

Normal efterspørgsel har lange udsigter
Airbus har via egne undersøgelser og samtaler med kunderne vurderet, at efterspørgslen efter nye fly vil være tilbage på et normalt niveau senest i 2025. Og interessen for kort- og mellemdistancefly vil være hurtigere tilbage end for langdistancefly, lyder det.

Guillaume Faury bemærker, at markedet for langdistancefly allerede før COVID-19-pandemien var mættet. Flere flytyper står dog til at blive erstattet i fremtiden.

”På et tidspunkt forventes en stor udskiftningsbølge af Boeing 777 og Airbus A330, men det er stadig langt væk,” vurderer Airbus-koncernchefen.

Airbus planlægger, at produktion og leveringer begynder at afbalancere i slutningen af 2021. Dette vil være muligt ved en produktion på maksimalt 40 fly om måneden, hvilket udgør et 40 procents fald i den planlagte hastighed for produktionen.

Jobnedskæringer synes uundgåeligt
Mange af de Airbus-ansatte risikerer en fyreseddel som følge af den nedsatte produktion. Op imod 10 procent af arbejdsstyrken kan blive afskediget, hvilket repræsenterer cirka 12.000 til 15.000 job. Airbus vil komme med en udmelding i slutningen af juli.

”Vi ser på løsninger for at bevare så mange job som muligt, men de afhjælpende løsninger, der er tilgængelige for os, vil ikke være nok. Vi mistede 40 procent af vores civile flyforretning nærmest natten over. Dette antal er kæmpestort. Det er en brutal kendsgerning, men vi er nødt til at gøre det,” siger Guillaume Faury om de kommende afskedigelser til Die Welt.

Han understreger, at jobnedskæringer er et nødvendigt træk for at tilpasse det store fald i produktionen, og at det handler om Airbus’ fremtid. Den europæiske flyproducent håber at kunne løse en del af jobnedskæringerne med tidlig pension til en stor del af medarbejderne. 37 procent af i alt 135.000 ansatte forventes at skulle på pension i dette årti.

 

Relaterede artikler:

Airbus skruer bissen på overfor flyselskaber

Airbus reducerer produktionen med en tredjedel

Ikke plads til nyproducerede Airbus-fly i Hamborg