Luigi Gubitosi er udpeget kommissær af den italienske stat med henblik på at sælge Alitalia.

Alitalia-kommissær: Alitalia kan reddes

Luigi Gubitosi er manden, der kan sikre Alitalias fremtid. Han indrømmer, at der er begået mange fejl, og at kvaliteten af topledelsen ikke har været god nok.

I dag vil den tidligere RAI-topchef Luigi Gubitosi sammen med Enrico Laghi og Stefano Paleari, der tilsammen udgør den gruppe af kommissærer, som staten har udpeget til at få Alitalia solgt, offentliggøre udbudsmaterialet for et bindende tilbud på det italienske flyselskab.

Det er tidligere kommet frem, at 10 selskaber ønsker at byde på Alitalia, og den 2. oktober skal Luigi Gubitosi sammen med de to øvrige kommissærer udpege det selskab, der skal sikre Alitalias fremtid.

“Jeg er ikke i tvivl om, at Alitalia kan blive reddet. Vi har ikke meget tid til rådighed, kun få måneder til at omstrukturere selskabet og sælge det så hurtigt som muligt,” siger Luigi Gubitosi i et interview med den italienske avis La Repubblica.

Luigi Gubitosi lægger ikke skjul på, at man ønsker et samlet salg af hele virksomheden, men omstændighederne kan naturligvis tvinge kommissærerne til at sælge selskabet i bidder, hvis det viser sig, at der ikke melder sig en køber, der er villig til at overtage det hele butikken, der omfatter langdistanceoperationen, de europæiske ruter samt det regionale selskab Alitalia CityLiner.

“Ledelsen har ikke været af høj kvalitet”
I interviewet med La Repubblica lægger Luigi Gubitosi ikke fingrene imellem, når han skal beskrive, hvorfor Alitalia er havnet i den svære situation, at selskabet er under administrationen i en slags kontrolleret betalingsstandsning.

Til spørgsmålet om, hvorvidt man kan være sikker på, at de statslige kapitalindsprøjtninger til Alitalia siden 1974 på samlet 7,4 mia. euro, eller mere end 55 mia. danske kroner, er forbi, svarer Luigi Gubitosi:

“Der er lavet mange fejl i fortiden. Den første var i år 2000, da man ikke lykkedes med at fusionere med KLM, hvilket kunne have skabt en ny æra i europæisk flytrafik. Den anden store fejl blev lavet efter den 11. september 2001, da man afviklede langdistanceruter i stribevis for i stedet at fokusere på det hjemlige marked og endda med en samlet flåde på 170 fly.”

Der bliver også langet ud efter selskabets tidligere koncernchefer og bestyrelsesformænd, som tilsyneladende ikke har præsteret i forhold til forventningerne.

“Ustabiliteten i ledelsen i kombination med aktionærernes ustabilitet har utvivlsomt påvirket selskabet i negativ grad. Gennem de seneste 10 år har selskabet haft i dusinvis af koncernchefer og bestyrelsesformænd svarende til mere end en om året. Udover et par få prisværdige undtagelser, har ledelsen ikke været af den højeste kvalitet bedømt udfra selskabets resultater,” lyder den relativt hårde dom fra Luigi Gubitosi.

Luigi Gubitosi kan dog ikke redde Alitalia alene. Udover sine to medkommissærer er der 12.000 ansatte i koncernen, der skal vise vilje til, at et ny bæredygtigt Alitalia kan skabes.

“Vi er alle ombord på det samme fly, eller måske nærmere i samme båd,” lyder den afsluttende bemærkning fra den mand, der skal sikre fremtiden for det flyselskab, der blev skabt i 1946 og som snart har brugt samtlige ni liv, hvis det havde tilhørt kattefamilien.

 

Relaterede artikler:

10 selskaber vil byde på Alitalia

Alitalia på køberjagt

Alitalia sat under administration

Klar til at overtage Alitalia’s langdistancefly

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa