Det andet af 11 nye Boeing 737-800 til AeroSvit er nu endelig nået frem til Kiev. Det ukrainske luftfartsselskab er i dag klar til at indsætte flyet på den første kommercielle flyvning. Til de skandinaviske ruter er to nye Embraer 190-fly på vej fra producenten i Brasilien.
I slutningen af marts måned blev det første af i alt 11 nye Boeing 737-800NG fly leveret til det ukrainske luftfartsselskab AeroSvit.
Og nu er det andet fly i rækken endelig nået frem til Kiev. Flyet med registeringen UR-AAO indsættes i dag på den første kommercielle flyvning, der går fra Kiev til Tbilisi i Georgien.
Flere internationale luftfartsmedier havde ellers rapporteret om en forsinket levering angiveligt forårsaget af finansieringsproblemer.
“Flyet er klar til at blive indsat i kommerciel drift,“ siger salgschef Mical Ambæk fra AeroSvit i Danmark og afviser alle spekulationer om problemer med flyfinansiering.
Stortflådefornyelsesprogram
Samlet set omfatter flådefornyelsesprogrammet i Ukrainian Aviation Group med selskaberne AeroSvit, Dniproavia og Donbassaero, i alt 11 Boeing 737-800NG fly samt 10 nye Embraer E190. Boeing-flyene leveres frem til 2016, mens Embraer-flyene vil være leveret inden udgangen af 2013.
I juni måned forventes de første to Embraer E190-fly af blive leveret. AeroSvit oplyser, at de vil blive indsat på ruterne fra Kiev til Central- og Østeeuropa samt Skandinavien.
AeroSvit flyver i øjeblikket syv gange om ugen mellem Kiev og København og forventer at opgradere til 10 ugentlige afgange i vintertrafikprogrammet 2012/13. Cimber Sterling var fra slutningen af 2011 kortvarigt inde som operatør på ruten til Kiev.
Til Stockholm flyver AeroSvit i øjeblikket ni gange om ugen fra Kiev, mens det ukrainske selskab endnu ikke har ruter til Norge.
AeroSvit blev etableret i 1984 og har sit hub i Kiev-Boryspil lufthavnen. Selskabet betjener 80 internationale rutertil 34 lande. AeroSvit har PrivatBank som hovedaktionær, som den ukrainske oligark Igor Kolomojskij også står bag. Kolomojskij blev kendt i Skandinavien for sit engagement i de krakkede flyselskaber Cimber Sterling og Skyways gennem det cypriotiske holdingselskab Mansvell Enterprises Ltd.