Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen)

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Stockholm Arlanda er nu Nordens næststørste lufthavn. Men selvom væksten i maj var langt højere end i CPH, så er der stadig langt op til den danske storebror.

De mange helligdage i foråret er gode for lønmodtagerne, der får ekstra fridage til at gå i haven. De er også gode for lufthavnene. For uanset om antallet af passagerer i en måned går frem eller tilbage, så kan det altid forklares med at helligdagene har spillet ind. Når der er tilbagegang, så er det fordi der ikke har været så mange forretningsrejsende på grund af helligdagene. Og når det går frem, så er det på grund af at mange har valgt at tage på miniferie i helligdagene.

Maj måned i Københavns Lufthavn er ingen undtagelse. Den bedste maj i lufthavnens historie og passagerfremgang på 1,7 procent til godt 2.584.000 passagerer. Forklaring? Helligdagene, naturligvis.

“Der er traditionelt set lidt ekstra travlt, når danskerne har tid til at rejse på forlænget weekend. Mange har i år også valgt at tage ekstra fridage og flyve længere væk på ferie. Vi kan se, at antallet af rejsende på de lange, interkontinentale ruter er steget med 10,9 procent i forhold til maj sidste år,” fortæller administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.

År til dato er 11,2 mio. passagerer rejst gennem lufthavnen, hvilket giver en samlet vækst på 2,7 procent. Den interkontinentale trafik til rejsemål uden for Europa trækker en god del af den vækst. År til dato er den interkontinentale trafik vokset 7,8 procent til 1.280.472 passagerer.

Og væksten ser ud til at fortsætte. 30. maj kunne Air India annoncere, at selskabet starter en rute mellem Delhi og København den 16. september med tre ugentlige afgange. Dermed har Københavns Lufthavn 35 direkte, interkontinentale ruter.

Overhale København
Københavns Lufthavn er det ikke den eneste skandinaviske lufthavn, der snart kan sige goddag til Air India og direkte flyforbindelse til Delhi. Det kan man også i Stockholm Arlanda. En lufthavn, der gennem årene har måtte tage til takke med pladsen som nummer tre blandt de tre store skandinaviske lufthavne. Men den senere tid er Arlanda takket være stor vækst gået forbi Oslo Gardermoen og er nu måned efter måned Skandinaviens næststørste lufthavn.

Det er også tilfældet i maj, hvor Arlanda takket være en passagervækst på 10 procent har haft 2.431.000 passagerer mod 2.399.000 passagerer i Oslo Gardermoen, hvor man havde en fremgang på 5,5 procent. Stockholm Arlanda-lufthavnen har en erklæret målsætning om at overhale Københavns Lufthavn og blive Nordens største lufthavn.

En stor skalp, men ikke helt urealistisk. Adskillige nye ruter fra Arlanda er annonceret, ligesom SAS ikke lægger skjul på, at Københavns Lufthavns høje afgifter gør det mere attraktivt at satse stadig mere på Arlanda. I CPH har Ryanair ikke bidraget med særlig mange nye ruter og frekvenser på det seneste, og Wizz Air holder også igen. Det samme gælder for selskaber som Norwegian og SAS.

Der er dog stadig et godt stykke vej for Arlanda op til CPH og den flyskat, som den svenske regering er meget forhippet på at indføre fra 1. januar næste år, kan blive et alvorligt benspænd for de svenske drømme.

 

Relaterede artikler:

Tre langruter fra Arlanda større end i CPH

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

Københavns Lufthavn overtrumfer Arlanda

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH